Trendvisie 2018

... met Branddoctors en een student van ILS is onze trendvisie op 2018 bijna klaar. In februari zullen wij deze presenteren.

The naked product

Beeldbron: 3d geprint Offline glass. Design: Mauricio Perussi, 3d print en foto: Airwolf 3D

Exclusief voor Frankwatching.nl

The naked product
Laatst was ik in een café in Utrecht en ook daar zag ik ze weer: mannen met baarden. Nee, niet zo’n ielig sikje, meerdere gasten en alle barkeepers hadden een echte goede, volle baard. De oerman is inmiddels een vertrouwd onderdeel van het straatbeeld. En dan hebben we het dus niet over de gecultiveerde baard van Conchita. De baard is de metafoor voor een ruige, rauwe, niet opgesmukte wereld, die tot uiting komt in consumentenvoorkeuren en het daarop afgestemde product- en dienstaanbod.

Waardetrends veranderen productvoorkeur
Inspelen op trends is onderdeel van het werk van marketeers, maar ook vaak iets dat er bij inschiet. Trends geven je een frisse blik op je business, houden je merk tegen het licht en zorgen er voor dat je kunt uitzoomen van je dagelijkse bezigheden. Het inspireert en geeft energie, het haalt de toekomst naar voren. What’s in it voor jou en je merk? In deze blog lichten we toe waar de voorkeur voor Brutal Reality vandaan komt en hoe het leidt tot veranderingen in behoefte en productvoorkeur. Ook als scheermesjes niet jouw core business zijn.

Verstoord gevoel van veiligheid en transparantie
De wereld van de consument is totaal on-transparant geworden. Je weet niet wat je eet. Rundvlees bleek paardenvlees. Eieren blijken vol dioxine te zitten en olijfolie wordt vaak gemengd met goedkopere oliën om de prijs te drukken, vertelde een Nederlandse europarlementair bij de presentatie van een voedselfraude rapport. Dat de volgende dag al bleek dat dit niet expliciet in het rapport stond, bevestigt dat we niet meer weten waar we van op aan kunnen.

Maar waar doe je goed aan, want wat is veilig en wat niet? Dat je als creatief bureau ooit met Google docs bent gaan werken omdat dat handig leek, blijkt een showstopper in pitches. Want je opdrachtgevers willen niet dat hun bedrijfsgegevens onder de Patriot act vallen. En dacht je prima uit te zijn met Microsoft Internet Explorer, dan lees je ineens op nu.nl dat dat niet geheel onschuldig is en dat de politie het gebruik sterk ontraad vanwege een groot beveiligingslek.

Deze ontwikkelingen verstoren ons gevoel van veiligheid en vanzelfsprekendheid. Deze waarden zijn voor een groep consumenten echter van groot belang, het gaat om zekerheid en echtheid. De consument is opzoek naar producten en communicatie die hem het gevoel geven dat er wel wordt voldaan aan deze voor hem zo belangrijke waarden. Hij wil weer het gevoel krijgen aan het roer staan van zijn eigen leven. Niet geleid te worden door de beslissingen van Google. Eigen regie. Producten kopen die hij snapt. Hierdoor ontstaat steeds duidelijker de behoefte: geef ons maar de kale waarheid. Deze waardetrend Brutal Reality omvat drie belangrijke trendstromingen: rauw; hier en nu en zelfvoorzienend zijn.

Zelfvoorzienend zijn
Het oergevoel is daarom helemaal terug, overleven, jezelf staande houden, je eigen boontjes kunnen doppen. Als het helemaal mis gaat of als het ons financieel en economisch minder gaat vallen we terug op ons oerinstinct en kijken we naar primitieve manieren om te overleven. We laten haar groeien waar haar hoort. Singles ontmoeten elkaar naakt op een eiland in de datingshow ‘Adam Zkt. Eva’. We willen zelfvoorzienend kunnen zijn. De opkomst van de volkstuintjes en het urban gardening gaat letterlijk over het eigen bootjes kunnen doppen. We willen weer aarde voelen, met de voeten in de klei staan, kou trotseren en het hoofd in de wind steken. In onze directe woonomgeving ontstaat meer aandacht voor apparaten die ook zonder elektriciteit functioneren: de handwasmachine, de buitenkeuken met braadspitten en de opleving van het zakmes. Hiermee kunnen we ons redden als alle systemen in elkaar vallen. Be prepared is het adagium.

Zelfvoorzienend gaat dus om het oergevoel, het weer zelf kunnen. De afgelopen jaren zijn we zo vervreemd geraakt van wat we eten en drinken, dat we nu de behoefte voelen om weer een kip te slachten plukken of in ieder geval te weten waar en van welke koe ons vlees vandaan komt. De cursus ‘Zelf slachten’ in Amsterdam was onlangs een groot succes. En oog in oog met je biefstuk op Facebook is nu een feit: Berta 35 kijkt je lachend aan.

Rauw
Rauw betekent eerlijk, echt zonder poespas. De jaren van het opgesmukte gevoel zijn uit, het gaat om de echte werkelijkheid in plaats van een nostalgisch boerengevoel. Echte realiteit op het platteland was recentelijk zelfs te zien in ‘boer zoekt vrouw’, een anders toch zo ver-romantiseerd programma, waarin voor het eerst een haan geslacht en opgegeten werd. Het is ook het eerlijke antwoord op de vraag van een jongentje “Mam, komt chocomel van bruine koeien?” Waarin hem echt wordt uitgelegd hoe chocomel werkelijk wordt gemaakt. Daarnaast betekent Rauw ook in the face. Wij lieten onlangs tijdens een door ons georganiseerd (er uit) trenddiner, de gasten kip kluiven met een tokkende kip op de achtergrond. Of het kippenboutje nog zo lekker smaakte? Er waren gasten die vroegen of het getok uit gezet kon worden. Ook in de in (eruit) uiterlijk vertoon gaat het weer om echte schoonheid; niks geen broodmagere modellen of gefotoshopte borsten en billen, maar juist pure en echte modellen  met een spleetje tussen de voortanden. En last but not least de revival van de unibrow.

Hier en nu
Brutal Reality betekent af en toe helemaal offline te kunnen zijn. Weg van alle social media, even direct echt contact. In het hier en nu. Offline als luxe om in het moment te kunnen leven, tastbaar en echt. Mooi voorbeeld hiervan is: the offline glass, een drinkglas dat alleen blijft staan als je je mobiele telefoon er onder legt. Wel zo rustig in het café!

Ontwikkelen en vermarkten van het naakte product
Brutal Reality maakt een groeiende behoefte aan echte, pure naakte producten bij ons los en roept nieuwe vragen op voor merken. Passen blije springende koeien nog wel in reclames van zuivelfabrikanten? En hoe kan een energiemaatschappij de groeiende behoefte aan zelfvoorzienendheid stimuleren? En hoe kan je jouw merk en jouw merkuitingen naakter en transparanter maken? Een commerciële strik en een opgepoetst merk staan hier haaks op. Deze behoefte aan eerlijkheid en directe communicatie heeft invloed op zowel communicatie als op dienst- en productconcepten. Een mooi voorbeeld hier van is de Fairphone een guiltfree phone, ontstaan uit een Amsterdams initiatief. Het doel van de Fairphone was een smartphone te maken waarbij zo min mogelijk schade is berokkend aan mensen en onze planeet. Een ander doel is: meer openheid creëren in een anders zo gesloten smartphonewereld. Dit is bijvoorbeeld goed zichtbaar in communicatie: er wordt duidelijk getoond materialen ze gebruiken, waar deze vandaan komen, wie de leveranciers zijn en ze verantwoorden zich voor bijna iedere euro die je voor een Fairphone betaalt.

Inspelen op deze transparantie biedt zeker commerciële kansen maar net als de ‘Natural just out of bed look’ van modellen op de catwalk veel meer styling vraagt dan je er aan afziet, zo vergt het vermarkten van het naakte product meer aandacht dan het in eerste instantie lijkt.

Of de mannen met baarden volgend jaar nog steeds het toonbeeld van de straat zijn valt te bezien. Onlangs was er Misschien wordt de uiting van een echte mannelijkheid gecombineerd met gemak en wordt hierdoor  de megging, de legging voor mannen, een groot succes . Hmm…. dan toch maar liever die grote volle baard!

Bianca van Zwol is strateeg bij marketingadviesbureau Branddoctors en ontwikkelt met Aafje Nijman (Bureau Nijman+van Haaster) en de Fontys Academy for Creative Industries ieder jaar een eigen trendvisie. Naast Brutal Reality, zijn Higher Perspective, Review en New Truth andere grote trends dit jaar.

Beeldbron: Bloomtube

Bloomtube is een internationaal online platform om inspiratie te geven aan bloemisten/groenarrangeurs. Wij werken nauw samen met Bloomtube en zijn verantwoordelijk voor onder andere de trendinformatie.

Trends 2014/15

Een inspirerende trendlezing met een brede visie over diverse branches. In samenwerking met Branddoctors en studenten van International Lifestyle Tilburg.

Sharing = growing

Het jaar 2013 is begonnen. Een spannend jaar vol nieuwe kansen en mogelijkheden. Een jaar dat in het teken staat van verbinden. Sharing = growing, vandaar een cadeautje voor onze klanten. De rest is nog een verrassing.

Nieuwe samenwerking met het Holland Marketing House

Beeldbron: google maps

Vanaf 1 maart bevinden wij ons op twee verschillende locaties. Anet zal voorlopig werken vanuit Amsterdam en Aafje zal een gedeelte van BN+vH voortzetten op de locatie in Nieuwegein bij het Holland Marketing House. Het Holland Marketing House is een initiatief van Branddoctors en Business openers. Holland Marketing House is een marketinghotspot van samenwerkende bedrijven. Dit initiatief is ontstaan vanwege het feit dat klanten enerzijds graag met gespecialiseerde bureaus werken, maar anderzijds ook willen profiteren van de synergie tussen specialisten. Vanaf 1 maart zullen wij onze specialiteit toevoegen aan dit interessante initiatief en aan deze combinatie van bureaus. Op dit moment zijn de volgende bureaus verenigd in het Holland Marketing House:  Opinieplein, Perfect World Principle, Mixe en natuurlijk Branddoctors en Business openers. Tijdens een gezamenlijk project met Branddoctors in de afgelopen maanden hebben we al gemerkt dat de kruisbestuiving zeer vruchtbaar kan zijn.


Wij kijken uit naar deze nieuwe samenwerking en hopen hiermee onze klanten uiteindelijk nog meer mogelijkheden en kwaliteit te kunnen bieden!

www.branddoctors.nl

Groen Reporter

Beeldbron: Tuin&co

Download hier de pdf-versie.

Aafje Nijman, trendwatcher voor o.a. stichting tuinpromotie Nederland en bloemenbureau Holland geeft haar tuintips.

Eigenlijk wilde ik altijd boerin worden. Dus toen ons een gezin een huis met tuin betrok, probeerde ik mijn droom toch een beetje te laten uitkomen. er kwam een kippenhok met kippen en kwartels. Er kwamen twee honden, twee katten en een moestuin. Maar een miniboerderij runnen blijkt niet zo eenvoudig. Kippen vernielen de tuin. De honden gaan achter de kippen aan en de kippen leggen geen eieren meer. De katten graven in de moestuin. De honden vernielen de borders. En de kippen maken ruzie met de kwartels. Kortom mijn droom bleek iets gecompliceerder dan verwacht. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Winter woontrends 2012

Beeldbron: Uit: Prettige Dagen: een themabijlage van Smart Media, gedistribueerd door Dagblad De Pers

Download hier de pdf-versie.

Auteur: Fleur Venhuizen

Woontrends worden beïnvloed door diverse maatschappelijke ontwikkelingen en de manier waarop de samenleving hierop reageert. Zo zijn er door het groeiende individualisme, en de daarbij horende uiteenlopende stijlen, smaken en gedragingen, verschillende tendensen tegelijkertijd ontstaan. Trendwatcher Aafje Nijman, van Bureau Nijman & Van Haaster, vertelt over de vijf hoofdstromingen van dit seizoen.

“DE FIFTIES ZIJN WEER helemaal terug. Gestoffeerde fauteuils met ronde vormen en smalle pootjes, behang met bloem- of ruitpatronen en kussentjes van zijde of satijn met ingetrokken knopen geven je interieur de elegantie als die van Audrey Hepburn en Jacky Kennedy. Zachte kleuren als oudroze, vergrijsd turkoois, lichtblauw en groen, gecombineerd met bruintinten of zwart leggen de basis voor deze trendstijl. Lampen, schalen, vazen, servies en andere accessoires van glanzende materialen zoals glas, zilver, parelmoer, kristal en brons maken je fifties-interieur helemaal af.”

DE COTTAGESTIJL IS EEN ANDERE vorm van nostalgie.“Kenmerkend voor deze trend is de ambachtelijke tint: het gevoel dat alles met liefde, aandacht en knowhow is gemaakt. Denk hierbij aan geknoopte tapijten, gevlochten manden, gehaakte kleedjes en gebreide ‘truitjes’ voor vazen en mokken. Natuurlijke materialen zoals hout, steen en riet leggen de basis voor dit landelijke interieur. Evenals de natuurtinten beige, grijs en groen. Liever een vrolijker kleurpalet? Speel met folklore kleuraccenten zoals rood, blauw en oranje voor meer pit.” De oorzaak van de nostalgische stromingen, die al jaren de boventoon voeren, is volgens Nijman een grote maatschappelijke hang naar hoe het vroeger was.“Door de vele snelle technologische ontwikkelingen hebben we veel vooruitgang geboekt en zijn er grote veranderingen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan onze manier van communiceren sinds de opkomst van de smartphone. Tegelijkertijd hebben we te maken met zorgen om het milieu, verlies van normen en waarden, politieke onrust en economische instabiliteit. Dit zorgt voor een zekere angst voor de toekomst en voor wat we dreigen te verliezen. Daardoor houden we vast aan wat we hebben en ontstaat een hang naar nostalgie.”

HET NIEUWE COCOONEN is een andere trend die is ontstaan door de verschil- lende maatschappelijke onrusten. In de late jaren tachtig ontstond de eerste cocooning-golf. De New Yorkse trendanaliste Faith Popcorn gebruikte het woord cocooning, dat oorspronkelijk verpoppen betekent, voor het verschijnsel dat Noord-Amerikanen minder uithuizig werden.“Door een steeds drukker wordende samenleving gingen mensen binnenshuis op zoek naar bescherming, veiligheid en geborgenheid”, legt Nijman uit. “Daardoor werd de uitstraling van het interieur warmer, knusser en gezelliger.” Dit omarmende gevoel zien we tijdens de cocooning-tendens van nu terug in bijvoorbeeld de meubels: bolle vormen en zachte materialen waar je in weg kunt kruipen. Ook het kleurpalet straalt warmte uit: bruin en beige gecombineerd met oranje-, rood-, steen- en kiezeltinten.

NATUURLIJKE MATERIALEN spelen ook een grote rol bij het nieuwe cocoonen. “De ruwe structuren van steen en hout geven een warme indruk. Betimmer een muur met houten planken, net zoals in een berghut, of ga met steenstrips aan de slag. Gordijnen met eenruit, hoogpolige of Perzische tapijten en patchwork kussentjes (lapjes textiel in verschillende kleuren en grootte aan elkaar, red.) zorgen voor extra gezelligheid.”

EEN ANDERE TREND, die van luxe en comfort, is volgens Nijman ontstaan door een overload aan uiteenlopende producten en de daaruit voortvloei- ende keuzestress.“Er is zoveel aanbod, bijvoorbeeld in meubels, en het kost zoveel tijd om uit te zoeken wat er allemaal is, dat er een grote drang is ontstaan naar producten die het leven makkelijker maken. Zowel op het keuzemoment, als thuis op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. De vraag naar ontspanningsproducten is hierdoor gegroeid.” Een goed voorbeeld hiervan is de relaxbank waarbij de verschillende rug-, hoofd-, voet- en armleuningen afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen. Zo kan iedereen die op de bank zit, een houding aannemen die hij of zij zelf comfortabel vindt.

OOK IN DEZE TRENDSTIJL wordt gewerkt met natuurlijke materialen,alleen dan met een luxe uitstraling. Denk aan leer en opgeschuurd, glanzend geverfd hout. Kleuren als wit, bruin en naturellen, zoals room, biscuit en klei leggen de basis.

LUXE DETAILS ZOALS (nep)bonte plaids, kussens met pailletten, gordijnen met gouddraad en kandelaars, schalen en andere accessoires van goud en zilver zorgen voor een echt luxe uitstraling. “Let op”, waarschuwt Nijman,“het moet er luxe uitzien, maar mag niet te duur zijn.”

UITDAGEND EN SPANNEND is de laatste trendstijl.“Naast de stroming die zich door de snelle technologische ontwikkelingen zorgen maakte over de toekomst en daardoor een hang kreeg naar nostalgie, ontstond een tendens die de vooruitgang juist omarmde en nieuwe mogelijkheden zag voor de toekomst. Dit leidde ook in huis tot vernieuwing en het zoeken naar uitdagingen, bijvoorbeeld door middel van de meest uiteenlopende kleurcontrasten. Denk aan de combinatie van verschillende felle kleuren met elkaar. Of felle kleuren gecombineerd met pastel of zelfs fluor. Meubelen in rustig pastel, gecombineerd met lampen, kussens en andere accessoires in felle fluortinten zijn enkele voorbeelden.”

OOK QUA MATERIALEN mag in deze trendstijl alles met elkaar gecombineerd worden. Natuurmaterialen zoals hout, kurk en steen gaan gewaagd samen met felgekleurde accenten van kunststof materialen. Nijman: “Omdat de kleuren zo dominant zijn, vallen de verschillende materialen niet zo op, waardoor het toch allemaal bij elkaar past.”

Ik zie, wat jij niet ziet!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster


Doe hier de test en bekijk de preview: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet! Wat ziet de consument?

De cursus ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ is bedoeld om beter inzicht te krijgen in het creatieve proces bij het ontwikkelen van nieuwe verpakkingen en andere grafische uitingen.

Een product op het schap moet aan veel voorwaarden voldoen zoals impact, passendheid in de productcategorieën en aansluiting bij de merkwaarden. De consument beoordeelt dit product op het eerste gezicht voornamelijk op wat hij ziet. Niet iedereen beoordeelt visuele uitingen op dezelfde manier. Neem nou alleen al het verschil tussen hoe mannen of vrouwen naar producten kijken. Er zijn duidelijk fysieke verschillen die leiden tot verschillende stijlvoorkeuren en het anders interpreteren van kleuren en vormen door de consument. Dit speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald product vanuit het oogpunt van de verpakking.

In deze training wordt geleerd op een onderbouwende en rationele manier mee te denken met de vormgever en een volwaardig gesprekspartner zijn voor het ontwerpbureau. Als zowel de opdrachtgever als het ontwerpbureau dezelfde taal spreken, bevordert dit het ontwerpproces. Dit zal tot een beter eindresultaat leiden. Voor een conceptueel vormgever kan deze training een eye-opener zijn om op een analytische manier naar vormgeving te kijken en om vanuit een andere invalshoek met consumenten voorkeuren te worden geconfronteerd. Een opdrachtgever leert om op rationele gronden een verpakking of grafisch uiting te beoordelen op effectiviteit.

Kortom: wat zegt mijn grafische vormgeving en voor wie doe ik wat? Wanneer is het combineren van onverwachte elementen verrassend en prikkelend en wanneer wordt dit ongrijpbaar voor mijn consu- ment?

Deze training behandelt cases en biedt tools om de visuele kracht van producten optimaal te kunnen gebruiken. Dit is gebaseerd op jarenlang internationaal stijlonderzoek (wat vinden consumenten mooi en lelijk en wat is relevant?) in verschillende productdomeinen.

Wat kost onze cursus klik dan hier en bekijk ons productenoverzicht.

Urban Fare

Beeldbron: Urban Fare

Aafje vertelt over haar zoektocht naar de ultieme biologische supermarkt tijdens haar vakantie in Canada:

Na even zoeken heb ik het gevonden. De  luxe, biologische supermarkt  Urban Fare in de hippe stadswijk Yale Town van Vancouver, Canada. Op vakantie je hele familie meeslepen naar een supermarkt, niet omdat je er wat wilt kopen maar gewoon omdat je het gezien wilt hebben, is niet altijd een goed idee. Gelukkig is er naast deze supermarkt een boekwinkel waar ze zich wel voor een kwartiertje kunnen vermaken. In de supermarkt kijk ik mijn ogen uit. De groente afdeling heeft mooie producten die in overvloedig gevulde robuuste manden gepresenteerd worden. Indrukwekkend is de afdeling met verse pasta die boven de hoofden van de verkoper te drogen hangen. Elke vers afdeling ziet er uit als bij een traiteur.  Ook op de niet vers afdeling is interessant, elk product is in een betaalbare variant en in een super-de-luxe variant te krijgen. Wat dacht je van hondenkoekjes met peanut butter of Cheddar cheese smaak in een stijlvolle retro verpakking? Aangekomen in het laatste gangpad is de verassing compleet.  Daar staat een totale wand met zelf te tappen en te scheppen peulvruchten, zuidvruchten, noten, cereal etc. Ongelofelijk, ik schat wel 12 meter lang. Dit is het walhalla voor een overtuigde muesli of cerial ontbijter. Kortom, een supermarkt concept waar van alles een vers, of een zelfschep of een extra luxe variant te krijgen is. Natuurlijk is er ook een zelfbedieningsrestaurant, exclusieve gerechten, alles biologisch en met de mogelijkheid een eigen picknick mand samen te stellen om in het park op te eten.

Je begrijpt, een kwartiertje in deze supermarkt was niet genoeg voor mij. Een verveelde dochter heeft me er dan ook na een tijdje aan mijn haren uit moeten slepen. 

Het concept van Urban Fare bewijst dat biologisch, luxe en hedonisme prima in één concept te verwezenlijken zijn.

www.urbanfare.com

Chelsea Flower Show Londen 2011

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Aafje bezocht afgelopen week de Chelsea Flower Show in Londen. De RHS Chelsea Flower Show is een bekende Britse tentoonstelling van showtuinen.
Aafje brengt verslag uit van de show.

De populariteit van deze show in Engeland is ongekend. Weken van te voren totaal uitverkocht. Lange rijen voor de kassa om je op internet bestelde kaartje op te halen. En dan samen met duizenden Britten naar binnen.
Voetje voor voetje schuifelt iedereen langs de tuinen. Net op het moment dat je aan de beurt bent en je verwacht de prachtig aangelegde tuin te zien staat er opeens een BBC filmploeg voor je neus. Volgens mij hadden ze er voor elke tuin één. Maar goed, het wachten wordt uiteindelijk beloond. De tuinen zijn ook dit jaar weer indrukwekkend en met grote zorg tot in de kleinste details perfect aangelegd. De beplanting is zeer gevarieerd, ook in grootte en hoogte. Je kunt het je haast niet voorstellen dat deze tuinen er een paar maanden geleden nog niet lagen.

Even wat dingen op een rijtje:

In de meeste tuinen is de beplanting opvallend kleurrijk, niet alles binnen één kleurpallet maar bont, wit, geel, roze, rood en natuurlijk groen. Zoals al een paar jaar het geval is, is er veel aandacht voor groente en de moestuin. Dit is ontstaan vanuit het idee van gezonde en biologische voeding.

De beplanting krijgt dit jaar duidelijk de hoofdrol toebedeeld, boven andere aspecten als bestrating of tuinpaviljoens. Er zijn weinig architectonische hoogstandjes die de totale aandacht opeisen. Behalve dan een enorm paars metalen gevaarte dat met een hijskraan steeds de lucht in wordt getakeld en dan boven de tuin zweeft. Ik begrijp dit niet helemaal, maar okay, het is wel een spektakel.

Meerdere malen worden elementen zoals water en vuur toegepast zodat de vier elementen compleet zijn. Dit geeft evenwicht en balans aan de tuin. Het zijn haast paradijselijke stukjes grond, die ik zie liggen. Zoals een man naast me heel treffend zei: “It doesn't look anything like home.” Om het geheel compleet te maken is het vuur, de open haard, geplaatst in de zitkuil met een comfortabele bank er omheen. Zoals het zich laat aanzien is de zitkuil nog niet verdwenen uit de modieuze tuin.

Website Chelsea Flower Show

Tuintrends 2012 Warme sferen domineren

Beeldbron: Tuinzaken april 2011

Download hier de pdf-versie.

Bruin is het nieuwe grijs. Trendvoorspeller Aafje Nijman kan een glimlach niet onderdrukken als ze de woorden uitspreekt. Maar veelzeggend zijn ze. De grijstinten die afgelopen jaren zowel in huis als tuin domineerden, verdwijnen komende tijd naar de achtergrond. In de tuin van 2012 voeren warme kleuren de boventoon, zo voorspelt Nijman.

Explore the Extreme

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Een inspirerende presentatie waarin Aafje Nijman u mee neemt op een ontdekkingsreis richting 2012-2013.

Het thema ‘Explore the Extreme’ laat zien dat we in een tijd van grote tegenstellingen leven. We focussen ons op uitersten en dit geeft ons een gevoel van vrijheid. Hierdoor kan de consument enorme contrasten ervaren. Deze tegenstellingen spreken elkaar niet langer tegen, maar symboliseren onze wereld van dit moment. Grote contrasten die hand in hand samengaan. 

In deze presentatie laat Aafje u zien wat dit betekent voor uw bedrijf. Deze lezing is bedoeld voor iedereen die behoefte heeft aan een dosis inspiratie en voor diegene zich ervan bewust is dat veranderingen steeds sneller gaan. En natuurlijk voor organisaties waarin trends en ontwikkelingen een belangrijk speerpunt zijn voor de toekomst.

Trends zijn spiegel van de tijdgeest

Beeldbron: Metro wonen 23 februari 2011

Download hier de pdf-versie.

Al sinds begin dit jaar zijn bij bloemist en tuincentrum volop lentebloemen verkrijgbaar, zowel snijbloemen als kant-en-klare lentebloeiers voor in potten. Aafje Nijman van het Bureau Nijman + van Haaster dat de trends in bloemen en planten in kaart brengt, legt uit hoe dat werkt. Lees het gehele artikel: download de pdf-versie.

Doe het lekker zelf

Beeldbron: Flow magazine nr.1 2011

Download hier de pdf-versie.

"Of je nou in Amsterdam, Peking of Istanbul woont: overal kun je terecht voor een H&M, een IKEA, of een ijsje van Ben & Jerry's. Producten voor de massa zijn handig en comfotabel - maar persoonlijk allang niet meer. En daarom maken we een warm vest, een kastje of zelfs chocolade-ijs steeds vaker zelf. Goed voor eindeloos veel voldoening."

Aafje Nijman geeft haar visie op de 'do-it-yourself' mentaliteit in Nederland. Download de pdf om voor het gehele artikel.

BN+vH bezoekt de Bread&Butter en de Modefabriek

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Twee keer per jaar brengen onze fashion victims Anet en Kirsten een bezoek aan de Bread&Butter in Berlijn en de Amsterdamse modefabriek. Wat hebben zij gespot op deze twee toonaangevende beurzen?

Bread & Butter Berlin winter 2011                                                     

Razend enthousiast werden wij van het 'Levi’s Curve ID' concept. Het vinden van de perfecte jeans is geen gemakkelijke opgave. Maar met de komst van 'Levi’s Curve ID' collectie behoort de zoektocht naar de perfecte jeans eindelijk tot de verleden tijd.

We werden aangenaam verrast in de stand van Puma. Dit merk heeft een originele campagne gelanceerd om ook bij de sociale media voet aan wal te krijgen. Puma Social viert de 'after hours athletes', de 'champions of late night games'. Op de verschillende sociale netwerken kan men de Puma Social Club terugvinden.

En tot slot was het absolute hoogtepunt van de beurs, de show van G-Star. De Private Viewing vond plaats in een jazzclub uit de jaren '30. Modellen liepen in een slow show door de zaal en we konden heerlijk genieten van een hapje, een drankje en de preview van de nieuwste collectie.

Modefabriek winter 2011                                                                           

Op de modefabriek was er opvallend veel aandacht voor vintage. Niet alleen in het hoger segment kon modeminnend Nederland zijn hart op halen om een paar vintage Jimmy Choo’s te scoren, maar ook in de shop van ‘Trash&Treasures’ waar vintage en nieuwe ontwerpers elkaar aanvullen. De perfecte combinatie.

Daarnaast pakt de Bestseller groep weer groots uit en toont zij een verbluffend mooie collectie van Very by Vero Moda. Very is bedoeld als de luxe, meest vrouwelijke en creatieve lijn van het internationale label. Dit voorjaar voor het eerst te koop in een aantal geselecteerde verkooppunten en natuurlijk online.

‘The rebel grows up’ is het nieuwe statement van gsusindustries. Dit merk introduceert de nieuwe strategie waarmee zij zich richt op de oorspronkelijke doelgroep die het merk adopteerde in de beginjaren. De rebel is officieel volwassen. De collectie kenmerkt zich door een sterke focus  te hebben op kwaliteit in design, materiaal en detaillering.

Kortom twee inspirerende beurzen waar het opvallend is om te zien dat waarde voor het product en kwaliteit de boventoon voeren.

Links:                                                                                                          

Levi's Curve ID
Puma Social
G-Star
I love vintage
Very by Vero Moda
Gsus

Reality is stranger than fiction

In a world were you can taste 1000 diferent styles.

Bureau Nijman + van Haaster houdt je vanaf dit jaar op de hoogte van de laatste trends, beursbezoeken, recente projecten en alles wat er in en om ons bureau gebeurd.

Ook zijn wij te vinden op Facebook en Twitter. Volg ons en blijf op de hoogte van wat er gaande is in de wereld van de bloemen en planten, mode en interieur.

Kijk snel op onze nieuwspagina, volg ons op twitter en meld je aan als vriend op  Facebook.

Salone del Mobile, Milaan

Een bezoek aan Milaan tijdens de Salone del Mobile is altijd een kwestie van keuzes maken. De hele stad ademt design en werkelijk overal is iets te doen. Wij kozen voor de volgende drie routes:

 

Dag 1 - Zona Tortona

Het gebied in Milaan dat ontstond omdat de officiele ‘Rho’ (de beurs) te duur en te commercieel werd voor de kleinere ontwerpers. Zona Tortona is inmiddels ook ontdekt door de grote merken als FLOS, Foscarini en Diesel en Piet Boon Zone maar nog steeds een interessante mix van alternatieve en gevestigde merken en ontwerpers. Daarbij draait het vaak minstens zoveel om een ‘ervaring’ als om de producten. Zo presenteerde bijvoorbeeld Svarovsky enkele surrealistische en conceptuele benaderingen van het geslepen stukje bergkristal en presenteerde het merk FLOS een nieuw verlichtingsconcept met geïntegreerde verlichting in muren en plafonds (een samenwerking met Undercover profielen). Grote indruk maakte de Sloveense Nika Zupanc op het terrein van Superstudio Più met haar installatie ‘Gone with the Wind’. Vorig jaar al gooide ze hogen ogen en ze wist ook nu de juiste snaar weer te raken. Haar collectie is ultravrouwelijk, elegant en ‘on the edge’.

 

Dag 2 – Rho

De Fiera zelf, de  enorme beurs waar de grote producenten zoals Kartell, Moroso en B&B Italia hun waar voor het komend jaar aan de inkopers presenteren is een niet te missen onderdeel. Te veel om in een dag te zien maar genoeg om een snelle blik te werken op de nieuwste collecties, persmappen te verzamelen en veel, heel veel foto’s te maken om bij thuiskomst te gaan bekijken en verwerken.

 

Dag 3 - Ventura Lambrate

De ‘place to be’, die haar belofte tot alternatieve en kleinschalige ontwerpen (zoals Zona Tortona ooit begon) meer dan waarmaakte. Naast exposities van het Britse Royal College of Art en de Scuola Politecnica di Design, met voornamelijk op eco-gerichte werken, waren hier met name opstellingen van Nederlandse ontwerpers te vinden. De expositie van het Zuiderzee Museum met Kiki van Eijck en haar visie op de schatten uit het museum was prachtig. De no-nonsense meubelontwerpen van Geke Lensink en Jesse Visser Public met verrassende materialen (niets is wat het lijkt) zijn een hoogtepunt. Pie, het Nederlandse duo dat op locatie taartjes bakt in een oven die tegelijkertijd het bankje (en dus je billen) verwarmt, was een grote traktatie en moment van ontspanning. Zo konden we goed voorbereid naar onder andere de Design Academy, In Residence, Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe, Joost van Bleiswijk, Scholten & Baijings en Aldo Bakker want die hadden niet te missen exposities.

 

Een donkere wolk...

De donkere wolk die over Milaan hing was niet afkomstig van het taartenbakduo maar van de aswolk die over Europa trok. Het was het gesprek van de dag. Ook wij hadden de grootste problemen om terug te komen, maar onze lieve collega Martine Baetslé en haar man hebben ons in het holst van de nacht veilig naar huis gebracht. Bedankt Martine!

 

Links:

Nikz Zupanc
Flos
Moroso
Zuiderzeemuseum
Public Pie
Kikiworld

Geke Lensink

Bread & Butter Berlin juli 2010

Beeldbron: Bread & Butter, Bureau Nijman + van Haaster

Het waren hete dagen op de locatie van de Bread & Butter in Berlijn. Het voormalig vliegveld Tempelhof maakt een enorme indruk en is alleen al een geweldige locatie voor deze internationale modebeurs. En niet alleen het Nederlands elftal kende hoogtij dagen tijdens de beurs, die volledig in het teken staat van het WK-voetbal 2010, maar ook is het duidelijk dat de Nederlandse modemerken toch echt de toon zetten in denim.

 

G-Star is nog steeds de ongekende winnaar en steekt qua show, stand en collectie met kop en schouders boven de rest uit. Ook zij weten waar hun roots liggen en met een klein beetje oranje en blauw in de collectie, is de modeshow van dit merk zeker het hoogtepunt van ons beursbezoek. Van het Engelse merk Firetrap zullen we, wat ons betreft, nog veel horen. Een typisch Brits merk met een rebelse collectie. Scotsch & Soda presenteerde zichzelf met een eigen department store.

 

De modellen die we vooral zagen waren het ‘O-been model’ (G-star), verlaagd kruis, slimfit al dan niet met doorsnijdingen en het klassieke ‘wortelmodel’: hoger in de taille en korter op de enkels. De getailleerde korte jasjes met kleine schoudervullingen zullen volgend jaar zomer niet uit het modebeeld verdwijnen, evenals de maxi-jurk en het Chino-model in de ‘bottoms’.

 

Ook veel vernieuwing was te zien op materiaalgebied: tencel-fiber in denim, chambrée, slubyarn in tricot en vaal gewassen (vintage look).

 

Het kleurenpalet is overwegend blauw, in alle varianten, off-white (geen wit!), 

geel, groen en wolkenblauw.

 

Wat zijn de must-haves voor zomer 2011?  De jumpsuit, blouses, shorts, treggings, bleached denim, destroyed, met leren stukken, kniestukken, vintage look...  en dat alles zoveel mogelijk in denim. Combineer denim vervolgens met denim en je outfit is compleet!

 

Links:

Bread & Butter

G-star
Diesel
Firetrap

Scotch & Soda

De Modefabriek, Amsterdam

Beeldbron: Yaya, Object, Blend en Only.

Zondag 25 juli 2010 was het weer zover.  Bureau Nijman + van Haaster was vroeg uit de veren en stond om 10 uur voor de nog gesloten deuren van de Amsterdamse RAI om de Modefabriek te bezoeken. Na de Bread & Butter waren we benieuwd welke vooruitblik deze beurs ons zou geven op het modeseizoen zomer 2011.

600 Modemerken onder één dak. Opvallen is dat er veel kleine en voor ons minder bekende modemerken zijn vertegenwoordigd op de beursvloer. Wij zetten onze impressie van de 29e editie van de Modefabriek op een rijtje. Wat worden de nieuwe thema's voor volgend zomerseizoen en wat zijn de must haves?

 

Bij binnenkomst valt ons op dat het kleurbeeld voornamelijk bestaat uit vergrijsde pasteltinten gecombineerd met taupe en lichtgrijs. Deze kleurcombinaties is totaal anders dan het kleurbeeld wat wij zagen op de Bread & Butter.

 

Volgend zomerseizoen wordt het safari/army thema in een nieuwe jasje gestoken. De trendkleuren in dit thema zijn khaki en army groen. In dit thema zien we de revival van de gekleurde onderstukken in camel en olijfgroen.

 

Een andere grote stroming is romantiek in een vintage uitvoering. De Bestsellergroep pakt dit thema groot aan en lanceert een nieuwe lijn onder de naam Only One. We zien hier veel combinaties met grijs, blauwgrijs, vergrijsde pasteltinten en romantische prints en opdrukken. Het verhaal achter Only One en het logo zijn de leidraad voor de nieuwe collectie. Must have voor zomer 2011 is een vestje met romantische print.

 

In tegenstelling tot de Bread & Butter zien we op de modefabriek wel veel broeken met een laag kruis. Deze vorm komt in denim volgend jaar zomer weinig voor. Ook zijn de loshangende vestjes nog steeds een gewild item en makkelijk te combineren. In de damesmode zien we veel leren jasjes, jurken en tunieken die voorlopig niet verdwijnt uit het modebeeld.

 

Kortom het was een verrassende beursdag en een inspirerend vooruitzicht naar het modeseizoen zomer 2011!

 

Links:

Yaya

Objectci

Blend Company
Only
Vero Moda