interieur

Salone del Mobile, Milaan

Een bezoek aan Milaan tijdens de Salone del Mobile is altijd een kwestie van keuzes maken. De hele stad ademt design en werkelijk overal is iets te doen. Wij kozen voor de volgende drie routes:

 

Dag 1 - Zona Tortona

Het gebied in Milaan dat ontstond omdat de officiele ‘Rho’ (de beurs) te duur en te commercieel werd voor de kleinere ontwerpers. Zona Tortona is inmiddels ook ontdekt door de grote merken als FLOS, Foscarini en Diesel en Piet Boon Zone maar nog steeds een interessante mix van alternatieve en gevestigde merken en ontwerpers. Daarbij draait het vaak minstens zoveel om een ‘ervaring’ als om de producten. Zo presenteerde bijvoorbeeld Svarovsky enkele surrealistische en conceptuele benaderingen van het geslepen stukje bergkristal en presenteerde het merk FLOS een nieuw verlichtingsconcept met geïntegreerde verlichting in muren en plafonds (een samenwerking met Undercover profielen). Grote indruk maakte de Sloveense Nika Zupanc op het terrein van Superstudio Più met haar installatie ‘Gone with the Wind’. Vorig jaar al gooide ze hogen ogen en ze wist ook nu de juiste snaar weer te raken. Haar collectie is ultravrouwelijk, elegant en ‘on the edge’.

 

Dag 2 – Rho

De Fiera zelf, de  enorme beurs waar de grote producenten zoals Kartell, Moroso en B&B Italia hun waar voor het komend jaar aan de inkopers presenteren is een niet te missen onderdeel. Te veel om in een dag te zien maar genoeg om een snelle blik te werken op de nieuwste collecties, persmappen te verzamelen en veel, heel veel foto’s te maken om bij thuiskomst te gaan bekijken en verwerken.

 

Dag 3 - Ventura Lambrate

De ‘place to be’, die haar belofte tot alternatieve en kleinschalige ontwerpen (zoals Zona Tortona ooit begon) meer dan waarmaakte. Naast exposities van het Britse Royal College of Art en de Scuola Politecnica di Design, met voornamelijk op eco-gerichte werken, waren hier met name opstellingen van Nederlandse ontwerpers te vinden. De expositie van het Zuiderzee Museum met Kiki van Eijck en haar visie op de schatten uit het museum was prachtig. De no-nonsense meubelontwerpen van Geke Lensink en Jesse Visser Public met verrassende materialen (niets is wat het lijkt) zijn een hoogtepunt. Pie, het Nederlandse duo dat op locatie taartjes bakt in een oven die tegelijkertijd het bankje (en dus je billen) verwarmt, was een grote traktatie en moment van ontspanning. Zo konden we goed voorbereid naar onder andere de Design Academy, In Residence, Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe, Joost van Bleiswijk, Scholten & Baijings en Aldo Bakker want die hadden niet te missen exposities.

 

Een donkere wolk...

De donkere wolk die over Milaan hing was niet afkomstig van het taartenbakduo maar van de aswolk die over Europa trok. Het was het gesprek van de dag. Ook wij hadden de grootste problemen om terug te komen, maar onze lieve collega Martine Baetslé en haar man hebben ons in het holst van de nacht veilig naar huis gebracht. Bedankt Martine!

 

Links:

Nikz Zupanc
Flos
Moroso
Zuiderzeemuseum
Public Pie
Kikiworld

Geke Lensink

Winter woontrends 2012

Beeldbron: Uit: Prettige Dagen: een themabijlage van Smart Media, gedistribueerd door Dagblad De Pers

Download hier de pdf-versie.

Auteur: Fleur Venhuizen

Woontrends worden beïnvloed door diverse maatschappelijke ontwikkelingen en de manier waarop de samenleving hierop reageert. Zo zijn er door het groeiende individualisme, en de daarbij horende uiteenlopende stijlen, smaken en gedragingen, verschillende tendensen tegelijkertijd ontstaan. Trendwatcher Aafje Nijman, van Bureau Nijman & Van Haaster, vertelt over de vijf hoofdstromingen van dit seizoen.

“DE FIFTIES ZIJN WEER helemaal terug. Gestoffeerde fauteuils met ronde vormen en smalle pootjes, behang met bloem- of ruitpatronen en kussentjes van zijde of satijn met ingetrokken knopen geven je interieur de elegantie als die van Audrey Hepburn en Jacky Kennedy. Zachte kleuren als oudroze, vergrijsd turkoois, lichtblauw en groen, gecombineerd met bruintinten of zwart leggen de basis voor deze trendstijl. Lampen, schalen, vazen, servies en andere accessoires van glanzende materialen zoals glas, zilver, parelmoer, kristal en brons maken je fifties-interieur helemaal af.”

DE COTTAGESTIJL IS EEN ANDERE vorm van nostalgie.“Kenmerkend voor deze trend is de ambachtelijke tint: het gevoel dat alles met liefde, aandacht en knowhow is gemaakt. Denk hierbij aan geknoopte tapijten, gevlochten manden, gehaakte kleedjes en gebreide ‘truitjes’ voor vazen en mokken. Natuurlijke materialen zoals hout, steen en riet leggen de basis voor dit landelijke interieur. Evenals de natuurtinten beige, grijs en groen. Liever een vrolijker kleurpalet? Speel met folklore kleuraccenten zoals rood, blauw en oranje voor meer pit.” De oorzaak van de nostalgische stromingen, die al jaren de boventoon voeren, is volgens Nijman een grote maatschappelijke hang naar hoe het vroeger was.“Door de vele snelle technologische ontwikkelingen hebben we veel vooruitgang geboekt en zijn er grote veranderingen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan onze manier van communiceren sinds de opkomst van de smartphone. Tegelijkertijd hebben we te maken met zorgen om het milieu, verlies van normen en waarden, politieke onrust en economische instabiliteit. Dit zorgt voor een zekere angst voor de toekomst en voor wat we dreigen te verliezen. Daardoor houden we vast aan wat we hebben en ontstaat een hang naar nostalgie.”

HET NIEUWE COCOONEN is een andere trend die is ontstaan door de verschil- lende maatschappelijke onrusten. In de late jaren tachtig ontstond de eerste cocooning-golf. De New Yorkse trendanaliste Faith Popcorn gebruikte het woord cocooning, dat oorspronkelijk verpoppen betekent, voor het verschijnsel dat Noord-Amerikanen minder uithuizig werden.“Door een steeds drukker wordende samenleving gingen mensen binnenshuis op zoek naar bescherming, veiligheid en geborgenheid”, legt Nijman uit. “Daardoor werd de uitstraling van het interieur warmer, knusser en gezelliger.” Dit omarmende gevoel zien we tijdens de cocooning-tendens van nu terug in bijvoorbeeld de meubels: bolle vormen en zachte materialen waar je in weg kunt kruipen. Ook het kleurpalet straalt warmte uit: bruin en beige gecombineerd met oranje-, rood-, steen- en kiezeltinten.

NATUURLIJKE MATERIALEN spelen ook een grote rol bij het nieuwe cocoonen. “De ruwe structuren van steen en hout geven een warme indruk. Betimmer een muur met houten planken, net zoals in een berghut, of ga met steenstrips aan de slag. Gordijnen met eenruit, hoogpolige of Perzische tapijten en patchwork kussentjes (lapjes textiel in verschillende kleuren en grootte aan elkaar, red.) zorgen voor extra gezelligheid.”

EEN ANDERE TREND, die van luxe en comfort, is volgens Nijman ontstaan door een overload aan uiteenlopende producten en de daaruit voortvloei- ende keuzestress.“Er is zoveel aanbod, bijvoorbeeld in meubels, en het kost zoveel tijd om uit te zoeken wat er allemaal is, dat er een grote drang is ontstaan naar producten die het leven makkelijker maken. Zowel op het keuzemoment, als thuis op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. De vraag naar ontspanningsproducten is hierdoor gegroeid.” Een goed voorbeeld hiervan is de relaxbank waarbij de verschillende rug-, hoofd-, voet- en armleuningen afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen. Zo kan iedereen die op de bank zit, een houding aannemen die hij of zij zelf comfortabel vindt.

OOK IN DEZE TRENDSTIJL wordt gewerkt met natuurlijke materialen,alleen dan met een luxe uitstraling. Denk aan leer en opgeschuurd, glanzend geverfd hout. Kleuren als wit, bruin en naturellen, zoals room, biscuit en klei leggen de basis.

LUXE DETAILS ZOALS (nep)bonte plaids, kussens met pailletten, gordijnen met gouddraad en kandelaars, schalen en andere accessoires van goud en zilver zorgen voor een echt luxe uitstraling. “Let op”, waarschuwt Nijman,“het moet er luxe uitzien, maar mag niet te duur zijn.”

UITDAGEND EN SPANNEND is de laatste trendstijl.“Naast de stroming die zich door de snelle technologische ontwikkelingen zorgen maakte over de toekomst en daardoor een hang kreeg naar nostalgie, ontstond een tendens die de vooruitgang juist omarmde en nieuwe mogelijkheden zag voor de toekomst. Dit leidde ook in huis tot vernieuwing en het zoeken naar uitdagingen, bijvoorbeeld door middel van de meest uiteenlopende kleurcontrasten. Denk aan de combinatie van verschillende felle kleuren met elkaar. Of felle kleuren gecombineerd met pastel of zelfs fluor. Meubelen in rustig pastel, gecombineerd met lampen, kussens en andere accessoires in felle fluortinten zijn enkele voorbeelden.”

OOK QUA MATERIALEN mag in deze trendstijl alles met elkaar gecombineerd worden. Natuurmaterialen zoals hout, kurk en steen gaan gewaagd samen met felgekleurde accenten van kunststof materialen. Nijman: “Omdat de kleuren zo dominant zijn, vallen de verschillende materialen niet zo op, waardoor het toch allemaal bij elkaar past.”

Ken je klant!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster en CBW-Mitex

De ene klant is de andere niet en over smaak valt niet te twisten. Om ondernemers in de woonbranche beter op de verschillende klanttypen in te laten spelen bestaat er nu de website van het klantkompas.

‘Ken je Klant’ geeft praktische tips als het gaat om de winkel, inrichting en presentatie. Dat geldt ook voor het verkoopgesprek.

Op de website worden de vier belevingswerelden beschreven. De werelden zijn ingedeeld op basis van interieurbeleving. Die kan aardig verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor een type huis, de buurt en de manier waarop consumenten bezig zijn met wonen en hun interieur. Daarnaast zijn er zes verschillende klantgroepen beschreven en acht interieurstijlen. Aan de hand van de klantgroepen en de daarbij passende voorkeur in interieurstijl geeft de website tips hoe deze klant het best kan worden bediend.

Bureau Nijman + van Haaster heeft in samenwerking met het CBW-Mitex de acht stijlen aan de hand van de verschillende productgroepen gevisualiseerd. Op deze manier krijg je per productgroep duidelijk te zien wat de voorkeur is voor een klant in bijvoorbeeld keukens. Dit kan de ondernemer duidelijk vertalen naar zijn eigen winkel, de producten die hij verkoopt en de klantengroep die hij bedient.

Ben je nieuwsgierig geworden in welke belevingswereld jij valt en wat jouw stijl is in wonen ga dan naar de website en doe de test.