groen- en tuinbranche

Trendtuinen 2011

Beeldbron: Stichting Tuinpromotie Nederland

Trendtuinen 2011

 

De trendtuinen voor 2011 zijn weer aangelegd. Deze inspirerende stukjes groen geven het antwoord op de vraag: Hoe uw tuin er in het nieuwe jaar uit moet zien? Voor iedere stijl is er één aangelegd in de tuinen van Appeltern.

 

Stralend

Gezellig, sympathiek en vrolijk. Dat zijn de kernwoorden voor deze tuin.

Dit wordt versterkt door het vrolijke en zonnige kleurgebruik.

 

Gebiologeerd

Een unieke tuin met een bijzonder karakter. Dat is de gebiologeerde tuin.

Duurzaamheid en een gezonde leefomgeving zijn belangrijke uitgangspunten.

 

Oorspronkelijk

Een natuurlijke oase, dat vind je in de oorspronkelijke tuin. Elegante en authentieke materialen vinden hun weg in deze tuin. Extra bijzonder is het gebruik van drie verschillende tuinhuisjes.

 

De trendtuinen van 2011 zijn te bezoeken in de tuinen van Appeltern!

www.appeltern.nl

 

Trends zijn spiegel van de tijdgeest

Beeldbron: Metro wonen 23 februari 2011

Download hier de pdf-versie.

Al sinds begin dit jaar zijn bij bloemist en tuincentrum volop lentebloemen verkrijgbaar, zowel snijbloemen als kant-en-klare lentebloeiers voor in potten. Aafje Nijman van het Bureau Nijman + van Haaster dat de trends in bloemen en planten in kaart brengt, legt uit hoe dat werkt. Lees het gehele artikel: download de pdf-versie.

Chelsea Flower Show Londen 2011

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Aafje bezocht afgelopen week de Chelsea Flower Show in Londen. De RHS Chelsea Flower Show is een bekende Britse tentoonstelling van showtuinen.
Aafje brengt verslag uit van de show.

De populariteit van deze show in Engeland is ongekend. Weken van te voren totaal uitverkocht. Lange rijen voor de kassa om je op internet bestelde kaartje op te halen. En dan samen met duizenden Britten naar binnen.
Voetje voor voetje schuifelt iedereen langs de tuinen. Net op het moment dat je aan de beurt bent en je verwacht de prachtig aangelegde tuin te zien staat er opeens een BBC filmploeg voor je neus. Volgens mij hadden ze er voor elke tuin één. Maar goed, het wachten wordt uiteindelijk beloond. De tuinen zijn ook dit jaar weer indrukwekkend en met grote zorg tot in de kleinste details perfect aangelegd. De beplanting is zeer gevarieerd, ook in grootte en hoogte. Je kunt het je haast niet voorstellen dat deze tuinen er een paar maanden geleden nog niet lagen.

Even wat dingen op een rijtje:

In de meeste tuinen is de beplanting opvallend kleurrijk, niet alles binnen één kleurpallet maar bont, wit, geel, roze, rood en natuurlijk groen. Zoals al een paar jaar het geval is, is er veel aandacht voor groente en de moestuin. Dit is ontstaan vanuit het idee van gezonde en biologische voeding.

De beplanting krijgt dit jaar duidelijk de hoofdrol toebedeeld, boven andere aspecten als bestrating of tuinpaviljoens. Er zijn weinig architectonische hoogstandjes die de totale aandacht opeisen. Behalve dan een enorm paars metalen gevaarte dat met een hijskraan steeds de lucht in wordt getakeld en dan boven de tuin zweeft. Ik begrijp dit niet helemaal, maar okay, het is wel een spektakel.

Meerdere malen worden elementen zoals water en vuur toegepast zodat de vier elementen compleet zijn. Dit geeft evenwicht en balans aan de tuin. Het zijn haast paradijselijke stukjes grond, die ik zie liggen. Zoals een man naast me heel treffend zei: “It doesn't look anything like home.” Om het geheel compleet te maken is het vuur, de open haard, geplaatst in de zitkuil met een comfortabele bank er omheen. Zoals het zich laat aanzien is de zitkuil nog niet verdwenen uit de modieuze tuin.

Website Chelsea Flower Show

Garden Future 2011

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Garden Future is de kraamkamer van de tuinbranche en laat zien waar het de komende jaren over gaat.

”De tuin gaat veranderen; niet omdat wij dat willen maar omdat de consument verandert. De komende jaren zullen in het teken staan van voeding en gezondheid, natuur, originaliteit en puurheid, anders wonen en heilzame vrijetijdsbesteding. Dat heeft grote consequenties voor de tuin en iedereen die daar mee te maken heeft. Garden Future 2011 laat zien waar het de komende jaren over gaat. Maar Garden Future is ook de plek waar partijen bij elkaar komen die in eerste instantie niet zo voor de hand liggen maar u uiteindelijk wel een nieuwe toekomst in de tuinbranche kunnen brengen!”

Aafje Nijman geeft op maandagmiddag 20 juni een lezing over de waardetrends van 2012. Zij zal daar dieper op de ontwikkelingen binnen de branche ingaan en deze waardetrends vertalen naar verschillende stijltrends voor de bloemen- en tuinbranche.

Garden Future 19 t/m 21 juni, Brabanthallen Den Bosch

Website Garden Future 2011

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Download hier de pdf-versie.

Doe hier de test en bekijk de preview: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet! Wat ziet de consument?

Op woensdag 2 november en vrijdag 4 november staan wij op de Horti Fair in de Amsterdam RAI. Op de Horti Fair kunt u alles aan ons vragen over uw verpakking.

Daarnaast geven we twee keer per dag een workshop. In vogelvlucht nemen wij tijdens deze intensieve workshop de belangrijkste onderwerpen van onze cursus ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.’ met u door. Hoe kijken consumenten? Wanneer is een verpakking succesvol? Vervolgens zullen we aan de hand van bestaande verpakkingen laten zien hoe de consument daarop reageert. Neem vooral uw eigen verpakking mee!

Een cursus die is bedoeld om beter inzicht te krijgen in het creatieve proces bij het ontwikkelen van nieuwe verpakkingen en andere grafische uitingen.

Een product op het schap moet aan veel voorwaarden voldoen zoals impact, passendheid in de productcategorieën en aansluiting bij de merkwaarden. De consument beoordeelt dit product op het eerste gezicht voornamelijk op wat hij ziet. Niet iedereen beoordeelt visuele uitingen op dezelfde manier. Neem nou alleen al het verschil tussen hoe mannen of vrouwen naar producten kijken. Er zijn duidelijk fysieke verschillen die leiden tot verschillende stijlvoorkeuren en het anders interpreteren van kleuren en vormen door de consument. Dit speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald product vanuit het oogpunt van de verpakking.

In deze training wordt geleerd op een onderbouwende en rationele manier mee te denken met de vormgever en een volwaardig gesprekspartner zijn voor het ontwerpbureau. Als zowel de opdrachtgever als het ontwerpbureau dezelfde taal spreken, bevordert dit het ontwerpproces. Dit zal tot een beter eindresultaat leiden. Voor een conceptueel vormgever kan deze training een eye-opener zijn om op een analytische manier naar vormgeving te kijken en om vanuit een andere invalshoek met consumenten voorkeuren te worden geconfronteerd. Een opdrachtgever leert om op rationele gronden een verpakking of grafisch uiting te beoordelen op effectiviteit.

Kortom: wat zegt mijn grafische vormgeving en voor wie doe ik wat? Wanneer is het combineren van onverwachte elementen verrassend en prikkelend en wanneer wordt dit ongrijpbaar voor mijn consu- ment?

Deze training behandelt cases en biedt tools om de visuele kracht van producten optimaal te kunnen gebruiken. Dit is gebaseerd op jarenlang internationaal stijlonderzoek (wat vinden consumenten mooi en lelijk en wat is relevant?) in verschillende productdomeinen.

De Horti Fair is de grootste internationale vakbeurs over techniek, innovatie en inspiratie in de tuinbouw.  De Horti Fair vindt plaats van dinsdag 1 tot en met vrijdag 4 november van 10.00 tot 19.00 uur. In Amsterdam RAI vindt u in 4 hallen circa 600 internationale standhouders en 30.000 bezoekers uit binnen- en buitenland.

Ik zie, wat jij niet ziet!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster


Doe hier de test en bekijk de preview: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet! Wat ziet de consument?

De cursus ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ is bedoeld om beter inzicht te krijgen in het creatieve proces bij het ontwikkelen van nieuwe verpakkingen en andere grafische uitingen.

Een product op het schap moet aan veel voorwaarden voldoen zoals impact, passendheid in de productcategorieën en aansluiting bij de merkwaarden. De consument beoordeelt dit product op het eerste gezicht voornamelijk op wat hij ziet. Niet iedereen beoordeelt visuele uitingen op dezelfde manier. Neem nou alleen al het verschil tussen hoe mannen of vrouwen naar producten kijken. Er zijn duidelijk fysieke verschillen die leiden tot verschillende stijlvoorkeuren en het anders interpreteren van kleuren en vormen door de consument. Dit speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald product vanuit het oogpunt van de verpakking.

In deze training wordt geleerd op een onderbouwende en rationele manier mee te denken met de vormgever en een volwaardig gesprekspartner zijn voor het ontwerpbureau. Als zowel de opdrachtgever als het ontwerpbureau dezelfde taal spreken, bevordert dit het ontwerpproces. Dit zal tot een beter eindresultaat leiden. Voor een conceptueel vormgever kan deze training een eye-opener zijn om op een analytische manier naar vormgeving te kijken en om vanuit een andere invalshoek met consumenten voorkeuren te worden geconfronteerd. Een opdrachtgever leert om op rationele gronden een verpakking of grafisch uiting te beoordelen op effectiviteit.

Kortom: wat zegt mijn grafische vormgeving en voor wie doe ik wat? Wanneer is het combineren van onverwachte elementen verrassend en prikkelend en wanneer wordt dit ongrijpbaar voor mijn consu- ment?

Deze training behandelt cases en biedt tools om de visuele kracht van producten optimaal te kunnen gebruiken. Dit is gebaseerd op jarenlang internationaal stijlonderzoek (wat vinden consumenten mooi en lelijk en wat is relevant?) in verschillende productdomeinen.

Wat kost onze cursus klik dan hier en bekijk ons productenoverzicht.

Groen Reporter

Beeldbron: Tuin&co

Download hier de pdf-versie.

Aafje Nijman, trendwatcher voor o.a. stichting tuinpromotie Nederland en bloemenbureau Holland geeft haar tuintips.

Eigenlijk wilde ik altijd boerin worden. Dus toen ons een gezin een huis met tuin betrok, probeerde ik mijn droom toch een beetje te laten uitkomen. er kwam een kippenhok met kippen en kwartels. Er kwamen twee honden, twee katten en een moestuin. Maar een miniboerderij runnen blijkt niet zo eenvoudig. Kippen vernielen de tuin. De honden gaan achter de kippen aan en de kippen leggen geen eieren meer. De katten graven in de moestuin. De honden vernielen de borders. En de kippen maken ruzie met de kwartels. Kortom mijn droom bleek iets gecompliceerder dan verwacht. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Trendtuinen Floriade 2012

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster en Stichting Tuinbranche Nederland

Donderdag 16 februari jongstleden hebben wij weer onze jaarlijkse trendpresentatie gegeven voor Stichting Tuinbranche Nederland. Met ongeveer 60 toehoorders in de zaal was dit een groot succes.

De trends zijn door ons ontwikkeld in opdracht van de Stichting Tuinpromotie Nederland en zullen uiteindelijk resulteren in een tweetal trendtuinen. Deze trendtuinen zullen worden aangelegd op de Floriade in samenwerking met Tophoveniers.

Helaas mogen wij nog niet zoveel verklappen over deze tuinen. Één ding is zeker, ze zullen vooral opvallend en spraakmakend zijn en ze liggen direct bij de hoofdingang. De moeite waard om een bezoekje te brengen aan de Floriade en je te laten inspireren door onze trendtuinen.

De Floriade is een wereldtuinbouwtentoonstelling, die eens in de tien jaar wordt georganiseerd. Het thema van de Floriade 2012 is "Be part of the theatre in nature, get closer to the quality of life." De Floriade 2012 loopt van 5 april tot en met 7 oktober.

Beeldbron: Bloomtube

Bloomtube is een internationaal online platform om inspiratie te geven aan bloemisten/groenarrangeurs. Wij werken nauw samen met Bloomtube en zijn verantwoordelijk voor onder andere de trendinformatie.

The Chain of Colour

In februari 2014 hebben we na uitgebreid onderzoek een nieuwe tool ontwikkeld die zowel voor marktonderzoek als voor conceptontwikkeling gebruikt kan worden. Het gaat om gevisualiseerde waardenkaarten die gekoppeld zijn aan een gebruiksvriendelijk segmentatiemodel.

Het visuele segmentatiemodel:
• versterkt merkidentiteit
• inzicht in emoties en drijfveren
• duidelijke interne communicatie

Binnenkort heeft ’The Chain of Colour’ zijn eigen website.


Het model is ontwikkeld in samenwerking met:
Bureau Lidwien van de Ven
Seren Akar - student ILS Tilburg
Branddoctors
Mixe - healthcare marketing