Trend Event 2018: Error & Trial

Na het thema van vorig jaar, Radical Reframe, zien we voor komend jaar een duidelijke tendens naar een tijd van leren, uitproberen, botsen en weer doorgaan: Error & Trial

Het trend event inspireert je met de nieuwste trends, laat ze je beleven en geeft ter plekke handvatten om ze direct toe te passen in je organisatie. Je communicatie, je proposities en concepten, activaties en bedrijfsstrategieën sluiten door de trends toe te passen naadloos aan bij de tijd. Door welke trend word jij het meest geraakt? Welke kun jij het beste toepassen? Ontdek het tijdens het trend event!

Het trend event vindt plaats op 16, 19 en 22 mei a.s. bij Branddoctors in Nieuwegein. Naast het horen en direct toepassen van de trends is er volop ruimte voor netwerken en serveren wij een overheerlijk trenddiner of -lunch passend bij de trends van komend jaar.

Trend ervaring 2017 en verder

Branddoctors en trendwatcher Aafje Nijman dompelen je helemaal onder in de vijf grote trendbewegingen voor de komende jaren en we laten je zien welke risico’s en kansen ze voor jouw merk of organisatie bieden.
Durf jij het aan?

Trend ervaring 2017 en verder
REDICAL REFRAME

Donderdag 21 april 2016
16:00 – 21:00 uur
Fort bij Vechten in Bunnik

BELEEF HET IN 5 TRENDRUIMTES
Je gaat het meemaken. In de oude gewelven van het Fort bij Vechten richten we vijf bijzondere ruimtes in. Je ervaart op een verrassende manier de trends door interactie, video, live performances en games. Daarbij serveren we vijf passende gerechten. Zo voel, hoor én proef je de trends voor de komende jaren op een onvergetelijke manier.

KOOP NU JE TICKET
Koop je ticket op www.branddoctors.nl/radicalreframe

SPECIALE BIJDRAGE: 2 'RADICAL' SPEAKERS

Yuri van Geest is ondernemer, co- auteur van het boek Exponential Organisations en initiatiefnemer van de Singularity University Nederland. Hij ziet niet alleen haarscherp de noodzaak voor verandering, maar weet vooral ook hoe je daarmee aan de slag kunt. Want als de wereld om je heen radicaal verandert, moet je dingen radicaal anders gaan organiseren.

Fintech disrupter Ali Niknam zette met Bunq de bankwereld op scherp: “Ik kan er echt niet tegen als dingen niet kloppen. Dan ga ik denken: wat nou als we het zo doen? En dan ontstaat er iets.” In een speciale bijdrage vertelt deze zelfbenoemd technerd en radical reframer pur sang over zijn ervaringen.

Tot ziens!
Branddoctors
Aafje Nijman

Spar in een nieuw jasje

Spar is in een nieuw jasje gestoken. De merkwaarden van Spar zijn aangescherpt. Er is een nieuwe verpakkingslijn van het huismerk en een nieuw winkelconcept. Wij hebben meegewerkt om dit nieuwe Spar imago vorm te geven. In een merkwaarden traject zijn de bestaande waarden geactualiseerd. Voor de verschillende partijen die betrokken zijn bij het vormgeven van het nieuwe imago voor Spar en voor de Spar medewerkers is een Brandboek gemaakt waarin de nieuwe waarden en stijlen worden toegelicht en gevisualiseerd. Aan de hand van dit Brandboek zijn verdere vernieuwingsstappen makkelijker en consequenter te maken.

Aan het begin van dit traject hebben wij met Spar in workshops verschillende mogelijkheden voor de nieuwe waarden en stijlen onderzocht door middel van workshops. Onze input was om, naast de rol als moderator, te laten zien hoe de consumentenmarkt gaat veranderen de komende jaren. We hebben de vraag: ’wat is belangrijk voor Spar om een actuele aanbieder te blijven voor de klant, niet alleen in de winkel of in de presentatie maar ook het contact met de klant, de communicatie etc’ beantwoord. Voor het goed vervullen van deze actuele rol is onze jaarlijkse trendpresentatie op het gebied van consumentenbehoefte een belangrijke input gebleken.

Nieuwsgierig? Bekijk het nieuwe concept in Wageningen of in Den Haag of op het universiteitsterrein van de VU in Amsterdam, de universiteit van Delft of Rotterdam.

www.denkdifferent.nl

The Chain of Colour

In februari 2014 hebben we na uitgebreid onderzoek een nieuwe tool ontwikkeld die zowel voor marktonderzoek als voor conceptontwikkeling gebruikt kan worden. Het gaat om gevisualiseerde waardenkaarten die gekoppeld zijn aan een gebruiksvriendelijk segmentatiemodel.

Het visuele segmentatiemodel:
• versterkt merkidentiteit
• inzicht in emoties en drijfveren
• duidelijke interne communicatie

Binnenkort heeft ’The Chain of Colour’ zijn eigen website.


Het model is ontwikkeld in samenwerking met:
Bureau Lidwien van de Ven
Seren Akar - student ILS Tilburg
Branddoctors
Mixe - healthcare marketing

Trendtuinen Floriade 2012

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster en Stichting Tuinbranche Nederland

Donderdag 16 februari jongstleden hebben wij weer onze jaarlijkse trendpresentatie gegeven voor Stichting Tuinbranche Nederland. Met ongeveer 60 toehoorders in de zaal was dit een groot succes.

De trends zijn door ons ontwikkeld in opdracht van de Stichting Tuinpromotie Nederland en zullen uiteindelijk resulteren in een tweetal trendtuinen. Deze trendtuinen zullen worden aangelegd op de Floriade in samenwerking met Tophoveniers.

Helaas mogen wij nog niet zoveel verklappen over deze tuinen. Één ding is zeker, ze zullen vooral opvallend en spraakmakend zijn en ze liggen direct bij de hoofdingang. De moeite waard om een bezoekje te brengen aan de Floriade en je te laten inspireren door onze trendtuinen.

De Floriade is een wereldtuinbouwtentoonstelling, die eens in de tien jaar wordt georganiseerd. Het thema van de Floriade 2012 is "Be part of the theatre in nature, get closer to the quality of life." De Floriade 2012 loopt van 5 april tot en met 7 oktober.

Vier trendtips voor uw merk in 2012!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Download hier de pdf-versie.

In de vorige editie van onze nieuwsbrief hebben we onze nieuwe waardetrendlezing voor 2012 en 2013 geïntroduceerd. Hierin spreken we over de ‘traveller’ die de tijdgeest anno nu aanduidt.

Simpel gezegd wordt onze huidige tijdgeest gekenmerkt door uitersten en tegenstellingen. Er is veel mogelijk. De consument wil eigenlijk niks missen, bijvoorbeeld wel een natuurlijk interieur maar het moet ook comfortabel en luxe zijn. Simpel gezegd is dit dus een tijd waarbij hout en goud met elkaar gecombineerd kunnen worden. We zijn op zoek naar verdieping en bewustwording, maar tegelijk hebben we een grote hang naar spanning en uitdaging.

Vanuit deze visie formuleert BN+vH voor 2012/2013 vier grote behoefte clusters. Elk cluster leidt tot veranderingen. Hieronder vier trendtips voor het nieuwe jaar.

Let me be
Op zoek naar geluk, nostalgie, authenticiteit, maar vooral jezelf kunnen zijn. Betrek de consument bij je merk. Bijvoorbeeld de zoektocht naar kerststerren door Herman den Blijker. Het kabeljauwhaasje op wilde spinazie van Hans, zo uit de eigen keuken van Hans. Of denk bij de aanschaf van een nieuwe badkamer aan de bijbehorende en persoonlijk samengestelde badgeurlijn. Houd het als merk persoonlijk en dicht bij je consument.

Guide me
Gemak gaat boven alles. Maak het je consument vooral heel makkelijk en wijs hem de weg waar hij  moet zijn. Ontwikkel een app waarin je je consument 24/7 op smartphone of ipad van dienst kan zijn. Zorg voor heldere communicatie en overzicht. Geen moeilijke zoektochten, maar duidelijke taal en een bereikbare service. Zorg dat je consument duidelijk de weg kan vinden en ter beschikking heeft wat hij op dat moment nodig heeft.

Hold me
Het moderne individu maakt de bewuste keuze om verbindingen op te zoeken om zo persoonlijke doelstellingen te bereiken. Het nieuwe cocoonen. Omarm je consument en bescherm hem. Doe het samen. Crowdfunding en crowdsourcing. Geef je consumenten een platform waar ze samen tot een nieuw doel kunnen komen. Laat ze elkaar inspireren en helpen. Creëer een ontmoetingsplek.

Let me fly
Op zoek naar spanning en uitdaging. Zorg dat de consument de nieuwste technieken zelf kan ervaren. De ontwikkeling van de nieuwste techniek maakt luxe en ontspanning pas echt mogelijk. Interactieve schermen in de winkelomgeving. Spannend kleurgebruik. We zijn op zoek naar onze grenzen. Zelfs vertrouwde en alledaagse merken zoeken hun grenzen op. HEMA was trending topic afgelopen week door het androgyne model Andrej Pejic de hoofdrol te laten spelen in hun nieuwste reclamecampagne. Is dit echt HEMA en hoe ver kun je gaan als merk?

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Download hier de pdf-versie.

Doe hier de test en bekijk de preview: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet! Wat ziet de consument?

Op woensdag 2 november en vrijdag 4 november staan wij op de Horti Fair in de Amsterdam RAI. Op de Horti Fair kunt u alles aan ons vragen over uw verpakking.

Daarnaast geven we twee keer per dag een workshop. In vogelvlucht nemen wij tijdens deze intensieve workshop de belangrijkste onderwerpen van onze cursus ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.’ met u door. Hoe kijken consumenten? Wanneer is een verpakking succesvol? Vervolgens zullen we aan de hand van bestaande verpakkingen laten zien hoe de consument daarop reageert. Neem vooral uw eigen verpakking mee!

Een cursus die is bedoeld om beter inzicht te krijgen in het creatieve proces bij het ontwikkelen van nieuwe verpakkingen en andere grafische uitingen.

Een product op het schap moet aan veel voorwaarden voldoen zoals impact, passendheid in de productcategorieën en aansluiting bij de merkwaarden. De consument beoordeelt dit product op het eerste gezicht voornamelijk op wat hij ziet. Niet iedereen beoordeelt visuele uitingen op dezelfde manier. Neem nou alleen al het verschil tussen hoe mannen of vrouwen naar producten kijken. Er zijn duidelijk fysieke verschillen die leiden tot verschillende stijlvoorkeuren en het anders interpreteren van kleuren en vormen door de consument. Dit speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald product vanuit het oogpunt van de verpakking.

In deze training wordt geleerd op een onderbouwende en rationele manier mee te denken met de vormgever en een volwaardig gesprekspartner zijn voor het ontwerpbureau. Als zowel de opdrachtgever als het ontwerpbureau dezelfde taal spreken, bevordert dit het ontwerpproces. Dit zal tot een beter eindresultaat leiden. Voor een conceptueel vormgever kan deze training een eye-opener zijn om op een analytische manier naar vormgeving te kijken en om vanuit een andere invalshoek met consumenten voorkeuren te worden geconfronteerd. Een opdrachtgever leert om op rationele gronden een verpakking of grafisch uiting te beoordelen op effectiviteit.

Kortom: wat zegt mijn grafische vormgeving en voor wie doe ik wat? Wanneer is het combineren van onverwachte elementen verrassend en prikkelend en wanneer wordt dit ongrijpbaar voor mijn consu- ment?

Deze training behandelt cases en biedt tools om de visuele kracht van producten optimaal te kunnen gebruiken. Dit is gebaseerd op jarenlang internationaal stijlonderzoek (wat vinden consumenten mooi en lelijk en wat is relevant?) in verschillende productdomeinen.

De Horti Fair is de grootste internationale vakbeurs over techniek, innovatie en inspiratie in de tuinbouw.  De Horti Fair vindt plaats van dinsdag 1 tot en met vrijdag 4 november van 10.00 tot 19.00 uur. In Amsterdam RAI vindt u in 4 hallen circa 600 internationale standhouders en 30.000 bezoekers uit binnen- en buitenland.

Garden Future 2011

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Garden Future is de kraamkamer van de tuinbranche en laat zien waar het de komende jaren over gaat.

”De tuin gaat veranderen; niet omdat wij dat willen maar omdat de consument verandert. De komende jaren zullen in het teken staan van voeding en gezondheid, natuur, originaliteit en puurheid, anders wonen en heilzame vrijetijdsbesteding. Dat heeft grote consequenties voor de tuin en iedereen die daar mee te maken heeft. Garden Future 2011 laat zien waar het de komende jaren over gaat. Maar Garden Future is ook de plek waar partijen bij elkaar komen die in eerste instantie niet zo voor de hand liggen maar u uiteindelijk wel een nieuwe toekomst in de tuinbranche kunnen brengen!”

Aafje Nijman geeft op maandagmiddag 20 juni een lezing over de waardetrends van 2012. Zij zal daar dieper op de ontwikkelingen binnen de branche ingaan en deze waardetrends vertalen naar verschillende stijltrends voor de bloemen- en tuinbranche.

Garden Future 19 t/m 21 juni, Brabanthallen Den Bosch

Website Garden Future 2011

In de Mode - On Tour

Beeldbron: www.indemode.nu

In de Mode On Tour geeft je een voorproefje van onze cursus “Persoonlijk stijladvies op maat” speciaal voor modeverkopers. BN+vH presenteerde niet alleen haar nieuwste cursus afgestemd op de laatste trends, maar trad met het hele bureau aan als model.

Tijdens deze avond krijgen alle aanwezige mode-professionals een voorproefje van onze cursus afgestemd op de laatste trendthema’s. We zoomen tijdens de presentatie in op de verschillende lichaamsvormen en hoe je deze het beste tot hun recht kunt laten komen. Iedere klant wil natuurlijk een mooi figuur en stralen in zijn of haar nieuwe outfit. Dan is het handig als je precies weet wat je iemand het beste kunt adviseren. Ben je nieuwsgierig geworden houd dan de site van www.indemode.nu in de gaten. Binnenkort zal er een flitsend promotiefilmpje op de site worden gezet.

Wegens succes zal er op 18 april a.s. nogmaals een In de Mode – On Tour worden georganiseerd in Eindhoven. BN+vH zal ook hier weer bij aanwezig zijn om deze avond tot een groot succes te maken.

www.indemode.nu

Heeft u de juiste 'must haves' in de winkel hangen?

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Met de lente in aantocht, worden de rekken vol gehangen met de nieuwe voorjaarscollectie. Wat zijn de ‘must haves’ voor aankomend seizoen? In maart starten wij voor de 6e keer met het ‘season must haves’ project. In dit rapport worden de must haves van dit voorjaar, de start van het seizoen, weergegeven. Aan de hand van onze prognoses uit het verleden hebben wij bewezen dat ‘must haves’ niet altijd één seizoen meegaan.

De ‘must haves’ van de klant worden vergeleken met de markt in Nederland en België. Het doel van deze assortimentsanalyse is inzicht geven in het eigen assortiment ten opzichte van de markt. Het is een middel om collecties op de korte en middellange termijn bij te sturen en extra omzet te genereren.

Voor meer informatie en een preview van dit rapport kijkt u bij onze projecten mode.

Heeft u interesse in dit product of andere vragen over het project neem dan contact op met Anet van Haaster.

We launched a new website

Where we guide you trough the tastes we can offer you.

 

Met de komst van een nieuw team en een nieuw digitaal tijdperk heeft Bureau Nijman + van Haaster een nieuwe website ontwikkeld.

Bekijk onze levende pasfoto’s en maak kennis met het team op de pagina Bureau.

Wil je meer weten over onze projecten dan klik je door naar de pagina Projecten.

Lees meer over ons aanbod op de pagina Producten en kijk wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen.

Je bent van harte welkom op: www.bureau-nvh.nl

Trendtuinen 2011

Beeldbron: Stichting Tuinpromotie Nederland

Trendtuinen 2011

 

De trendtuinen voor 2011 zijn weer aangelegd. Deze inspirerende stukjes groen geven het antwoord op de vraag: Hoe uw tuin er in het nieuwe jaar uit moet zien? Voor iedere stijl is er één aangelegd in de tuinen van Appeltern.

 

Stralend

Gezellig, sympathiek en vrolijk. Dat zijn de kernwoorden voor deze tuin.

Dit wordt versterkt door het vrolijke en zonnige kleurgebruik.

 

Gebiologeerd

Een unieke tuin met een bijzonder karakter. Dat is de gebiologeerde tuin.

Duurzaamheid en een gezonde leefomgeving zijn belangrijke uitgangspunten.

 

Oorspronkelijk

Een natuurlijke oase, dat vind je in de oorspronkelijke tuin. Elegante en authentieke materialen vinden hun weg in deze tuin. Extra bijzonder is het gebruik van drie verschillende tuinhuisjes.

 

De trendtuinen van 2011 zijn te bezoeken in de tuinen van Appeltern!

www.appeltern.nl

 

Opleiding tot style advisor

Beeldbron: WE Fashion

'We bring style to the people' is het motto van WE, waarbij We de nadruk legt op de eigen stijl van de klant. Met persoonlijke aandacht wil de Nederlandse modeketen zich onderscheiden van de concurrentie.

 

Bureau Nijman + van Haaster verzorgde gedurende 2009 en 2010 alle interne trainingen aan het personeel in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. De training behandelt trends, persoonlijkheid, lichaamsvorm, kleur en materiaal.

 

De speciale service is in de loop van 2010 geïntroduceerd in 50 grote filialen in Nederland en in het buiteland. Het maken van een afspraak kan gewoon via internet.

 

Sales Directeur Nederland Caspar Kerckhoff van We Fashion is initiatiefnemer van de 'Style Advisor', een service voor mensen met een 'style crisis' of die verlegen zitten om advies wat aan te trekken voor een bijzondere gelegenheid. "In Londen heb ik zelf bij een winkel eens zo'n afspraak gemaakt. Leuk en verrassend was dat ik daar uiteindelijk een paar items heb aangeschaft die ik normaal niet zou hebben gekozen, maar die ik nu nog steeds met plezier draag." Zo moet het met de 'Style Advisors' van We Fashion ook gaan. "We willen mensen helpen een outfit te vinden die bij hen past en goed staat. Het is niet de bedoeling dat consumenten kleding wordt verkocht waar ze later spijt van krijgen."

 

Patricia Pronk is een van de eerste lichting van twintig medewerkers die de interne training met succes heeft afgerond. Vooraf krijgt de klant een vragenlijst toegestuurd en op basis van de antwoorden heeft Pronk al een drietal outfits uitgezocht. Na een rondje door de nieuw verbouwde winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam is het tijd voor een kleuranalyse en om te gaan passen. Een lang grijs T-shirt wordt gecombineerd met een strakke broek en een zwart leren blazer. Er is een asymmetrische broek en felgroene bloes met kort vestje en brede riem en een blazertje van spijkerstof met een donkerblauw shirt en een smal lakleren riempje in de taille. Bij de verslaggeefster -die normaal alleen zwart draagt- is de hebberigheid opgewekt. Voor de afspraak wordt ruim een uur uitgetrokken. Andere modellen worden aangerijkt, bijpassende schoenen en accessoires gezocht. Er wordt toelichtig gegeven op wat goed staat en bij jouw lijf past en wat niet. Het gaat een stuk verder dan een standaard verkooppraatje.

 

"Klanten die de winkel binnenkomen hebben een bepaalde verwachting. Die verwachting willen wij overtreffen," zegt Kerckhoff. "Met de collectie, met de style advisor en met de medewerker die op een drukke zaterdagmiddag toch tijd maakt om even een andere maat te gaan halen. Het gaat erom dat de klant met een goed gevoel naar buiten gaat. Dat hij of zij dat met volle tassen doet is natuurlijk mooi meegenomen," voegt hij eraan toe.

 

Link:

Style Advisor website WE