Womens power is serious business

Beeldbron: Photo: Yannis Vlamos / Indigital.tv - Dior Collection 2017

Tijdgeest en mode zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden; belangrijke politieke aardverschuivingen hebben altijd invloed gehad op de mode.

De Women’s March in Washington op 17 januari 2017 is een mijlpaal geworden voor modemakers. Twee vrouwelijke invloedrijke designers gebruikten de beelden als inspiratie voor hun collecties: Maria Grazia Chiuri en Miucci Prada.

“We should all be feminsts” waren de woorden geprint op een wit T-shirt voor de wintercollectie van Dior onder leiding van Maria Grazia Chiuri. Deze show is door de Business of Fashion als de meest invloedrijke catwalk betitelt van 2017.

Suzy Menkes twitterde al tijdens de show: #SuzyPFW Dior: Universal Not Controversial

Miucci Prada gebruikte een foto van de Women’s March als inspiratie voor haar wintercollectie. In haar collectie voor Winter 17 gebruikt ze vrouwelijke materialen en kleuren en combineert die met sterke silhouetten.

Een jaar na deze statements zijn de invloeden zichtbaar op bijvoorbeeld de Modefabriek die haar vijftiende editie opdroeg aan sterke vrouwen in de mode: Tribute to feminism. # MFPOWERWOMAN. Vrouwen die bij hebben gedragen aan culturele en politieke veranderingen en hun uiterlijk en kleding gebruikt hebben als statement: Beyoncé, Vivienne Westwood, Eleonore Roosevelt en Diana van Fürstenberg waren levensgroot afgebeeld bij de entré van de beurs.

In de highstreet van Copenhagen was de Fall/Winter collectie van Malene Birger gepresenteerd rond Women’s Power in haar winkel. Het statement van haar eerste thema is: BE NICE TO ME I HAVE POWER. De felle primaire kleuren in combinatie met zwarte en rode  killerheels geven een duidelijk boodschap. De modewereld is klaar voor wat extra empowerment en maakt hier gebruik van in haar PR. # niet voor grijze muizen!!

http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2017-ready-to-wear/prada

Wat is er van de trends van 2016 terecht gekomen?

Beeldbron: http://www.dutchcowboys.nl/advertising/trouwen-in-een-jurk-van-zeeman

Deel 1 miniblogs Trends 2016
 
In 2015 presenteerde wij, onderanderen tijdens onze trenddiners samen met Branddoctors, vijf trends die de tijdsgeest van 2016 zouden gaan bepalen. Maar wat zien we daar nu van terug, vandaag? Hoe heeft zich dat vertaald in de vraag van de consument, en wat betekenen deze trends dus voor merken en organisaties?
 
Een van de waardetrends noemden we strip down: we voorzagen een hernieuwde waardering voor eenvoud en ‘normaal’. Terug naar de essentie. Afgelopen maanden zagen we veel voorbeelden waaronder een directe doorvertaling bij een grote Nederlandse retailer; Zeeman met  een trouwjurk €29,95. Een slimme inhaker op de tijdgeest. In de communicatie fietst een stel door de stad op weg naar hun bruiloft. Zij in een super eenvoudige jurk, maar wél een trouwjurk. Qua eenvoud en gebrek aan tierelantijntjes sluit dit fenomeen naadloos aan bij de run op het gratis trouwen op maandagochtend. Helaas waren gemeenten hier niet op ingericht besloten ze het gratis trouwen aan banden te leggen. Ook de run op dit tijdslot dit weerspiegelt de hang naar het gewone. Jammer dat gemeenten dit niet ook als een belangrijke trend erkennen. Het vereenvoudigen van geluk, zonder het te veel op te blazen, geeft ons een gevoel van veiligheid en dat is voor grote groepen in onze maatschappij juist nu zo van belang.
 
Benieuwd hoe de tijdsgeest van 2017 (en daar voorbij) eruit gaat zien? Maar vooral: Welke kansen dit biedt voor jouw organisatie en merk? Kom op 21 april 2016 naar RADICAL REFRAME, het Trendevent van Branddoctors en Aafje Nijman. We laten je in vijf trendruimtes op unieke wijze ervaren welke grote bewegingen er plaats gaan vinden en geven je handvaten om hier als merk of organisatie mee om te gaan. Met een key note van Yuri van Geest en een speciale bijdrage van Ali Niknam.

www.radicalreframe.nl

Men are the new women

Beeldbron: Streetstyle of Pitti Uomo & cover Details [March 2014]

Jarenlang waren het vooral de vrouwencollecties die zorgden voor groei en opwinding in de mode, maar er is wat aan het veranderen.

De catwalkshows voor de mannen worden steeds beter bezocht door de pers en inkopers omdat de mannencouture steeds interessanter wordt. Nog altijd besteden vrouwen meer, maar de afgelopen vijf jaar stegen de omzetten in de mannenmode twee keer zo snel als in de vrouwenmode.

Vroeger hadden mannelijke modellen maar twee maal per jaar inkomsten tijdens de shows, vandaag de dag worden ze ook veelvuldig geboekt voor campages en is het een fulltime job. De tarieven zijn met 50% omhoog gegaan de laatste drie jaar en het gemiddelde salaris van een model ligt tussen de €800,000 and €2 miljoen per jaar. Het mannelijke model ziet er ook anders uit dan vijf jaar geleden, het zijn gezond ogende jongens met een hoog ‘neighbour next door’ gehalte. Heel anders dan de vrouwelijke anorexia types die vroeger de catwalk domineerden.

De emancipatie van de ‘fashion minded’ man zien we niet alleen terug in de mode. Wie oplet ziet dat het vak van de mannencosmetica bij Etos de laatste jaren is verdubbeld. Met name het aanbod in mannnencrèmes bepaalt een groot deel van het schap. Mannen van in de dertig geven drie keer zoveel geld uit aan cosmetica en schoonheidsbehandelingen dan aan de sportschool. Ze geven ook veel meer uit dan twintigers en vijftigers, zo blijkt uit een onderzoek dat een Brits warenhuis hield onder duizend mannen. Dertigers betalen regelmatig 60 euro voor een vochtvasthoudende crème en 48 euro voor een antirimpel oogcrème. De meest populaire producten bij de mannen zijn oogcrèmes van Clinique en Clarins en Touche Éclat van Yves Saint Laurent, een product dat kringen onder de ogen wegwerkt. Deze cosmetica trend lijkt haaks te staan op de mannen met baarden die het straatbeeld bepalen vandaag de dag. Maar vergis je niet: deze baarden worden dagelijks getrimd, verzorgd en bijgewerkt, evenals de wenkbrouwen en soms zelfs de borstharen. Het beeld lijkt natuurlijk en nonchalant maar vergt wel veel geld en tijd!

In de highstreet is te zien dat H&M zijn herenafdeling steeds meer uitbreidt, dat Mango een herenketen is gestart en dat Suit Supply het gat heeft opgevuld tussen de C&A pakken de de luxemerken. Veel jonge succesvolle jonge advocaten en bankiers die zich nog geen Oger pak kunnen veroorloven vinden hun weg naar dit merk. In het casual segment zijn jonge Deense merken zoals Minimum en Samsoe & Samsoe zeer succesvol, het beste voorbeeld van deze merken vind je bij Baskets in Amsterdam, een winkel puur en alleen op jonge modische mannen gericht.

Dit betekent dat mode niet meer alleen het domein is van de vrouw en dat oude cliché’s over mannen die alleen winkelen met hun vrouw overboord moeten, zeker voor dertigers! Er is ruimte in de markt om mannen te informeren en te inspireren over mode. Maar dan wel op een man-eigen-manier, niet zoals dat gebeurt bij vrouwen, op kleur bijvoorbeeld zéker niet.  Wie O Wie durft er er in dat gat te springen?

Verleiding in je webshop

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Hoe kan je de consument online verleiden om meer te kopen? Bij online winkelen ontbreekt de verkoper die de klant enthousiast weet te overtuigen. Ook staat er geen flitsende presentatie die de consument wel ziet wanneer hij of zijn een fysieke winkel binnenloopt.

Wij van Bureau Nijman + van Haaster verbazen ons erover dat het op dit moment moeilijk blijft om de consument online te verleiden. Soms heeft ene klant net dat extra duwtje in de rug nodig wat aankoop of extra aankopen bevordert. Dan praten wij natuurlijk niet over de suggesties die op dit moment bij de meeste webshops naar voren komen met producten die voor jouw als consument eveneens interessant kunnen zijn. We hebben het zelfs niet over een bijpassende top, bij de broek die je zojuist hebt aangeklikt. Om de klant te verleiden is er een totaal beeld nodig wat inspireert en tot de verbeelding spreekt.

Vaak is de techniek nog ontoereikend of worden kosten fors groter om cross-selling te bevorderen. Dit kan betekenen dat producten anders moeten worden gefotografeerd of dat er een online applicatie moet worden ontwikkeld die de klant een stukje persoonlijke service biedt. Vraagstukken die bij ons bureau vaak naar boven komen. Gelukkig leven we in exponentiële tijden en gaat ons trendwatch hart sneller kloppen wanneer er weer nieuwe technologische ontwikkelingen op de markt worden gepresenteerd.

Wat interessant is om in dit artikel te vermelden is dat er geëxperimenteerd met 3D bodyscanners. Een 3D bodyscan maakt een digitaal 3D profiel van jouw lichaamsvorm. Met deze bodyscan kan precies jouw confectie maat worden opgemeten. Dit is een uitkomst voor het aankopen van online kleding, het op afstand laten maken van bijvoorbeeld maatpakken en daarnaast wordt er een persoonlijke 3D animatie van jouw lichaam gemaakt.

Eigenlijk zou je zelf niet eens meer in een fysieke winkel een kledingstuk hoeven passen en zou dit het einde kunnen betekenen van te kleine pashokjes of vieze kleedkamers. Daarnaast biedt het uitkomst voor mensen die niet meer kunnen winkelen of moeite hebben met passen. Denk bijvoorbeeld aan ouderen en of gehandicapten. Ook vermindert het retouren wanneer je je kleding online kan passen met jouw eigen digitale profiel.

New Look heeft als eerste deze full bodyscan techniek geïntegreerd in haar winkelomgeving. Op deze manier wil New Look aan iedereen de perfect passende denim en kleding afgestemd op je eigen lichaamsvorm verkopen.

Wil je meer lezen over de 3D bodyscan techniek en New Look lees dan het artikel uit Forbes en klik op onderstaande link.

http://www.forbes.com/sites/jenniferhicks/2011/10/24/bodymetrics-creates-3d-body-scanner-for-new-look/

Ken je klant!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster en CBW-Mitex

De ene klant is de andere niet en over smaak valt niet te twisten. Om ondernemers in de woonbranche beter op de verschillende klanttypen in te laten spelen bestaat er nu de website van het klantkompas.

‘Ken je Klant’ geeft praktische tips als het gaat om de winkel, inrichting en presentatie. Dat geldt ook voor het verkoopgesprek.

Op de website worden de vier belevingswerelden beschreven. De werelden zijn ingedeeld op basis van interieurbeleving. Die kan aardig verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor een type huis, de buurt en de manier waarop consumenten bezig zijn met wonen en hun interieur. Daarnaast zijn er zes verschillende klantgroepen beschreven en acht interieurstijlen. Aan de hand van de klantgroepen en de daarbij passende voorkeur in interieurstijl geeft de website tips hoe deze klant het best kan worden bediend.

Bureau Nijman + van Haaster heeft in samenwerking met het CBW-Mitex de acht stijlen aan de hand van de verschillende productgroepen gevisualiseerd. Op deze manier krijg je per productgroep duidelijk te zien wat de voorkeur is voor een klant in bijvoorbeeld keukens. Dit kan de ondernemer duidelijk vertalen naar zijn eigen winkel, de producten die hij verkoopt en de klantengroep die hij bedient.

Ben je nieuwsgierig geworden in welke belevingswereld jij valt en wat jouw stijl is in wonen ga dan naar de website en doe de test.

Think global, act local!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Hoe beter we onze klant kennen, hoe meer we weten, des te beter kunnen we aansluiten bij hun wensen.

Dat die zoektocht niet eenvoudig is weten we allemaal, niets is grilliger dan de klant, het zijn net gewone mensen.

Een voorbeeld: JBC is een Belgische retailers die ongelofelijk succesvol is in België, en beter in staat is om aansluiting te vinden bij de Belgische klant dan internationale retailers.

België is een land met twee talen en twee verschillende culturen. Er zijn ook verschillende stijlvoorkeuren die gelijk loopt met de taal- en de cultuurgrens Vlaanderen en Wallonië. Dit betekent dat bepaalde thema’s van JBC beter verkopen in Vlaanderen dan in Wallonië. En dat verschil in verkoop is enorm groot. Zo groot, dat het zinvol is om de inkoopstrategie daarop aan te passen: think global, act local.

Naast het analyseren en aanpassen van collecties aan lokale verschillen, zijn deze verschillen ook bruikbaar om dichter bij je consument te komen. Betrek je klant bij het bedenken van lokale acties en laat hem meestemmen wat de nieuwste aanbieding van de week moet worden.  Kortom, geef hem het gevoel dat zijn mening telt.  Dan kun je als retailer het verschil maken.

www.jbc.be

FashionAppable

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Met de ontwikkelingen van de iphone en de introductie van de ipad schieten nu ook in modeland de applicaties voor deze digitale speeltjes als paddestoelen uit de grond. De smartphone is een verlengstuk van de consument geworden en de applicatie kan functioneren als persoonlijke assistent.

Elk gerenommeerd modemerk heeft tegenwoordig een app waarmee nieuwe collecties worden geïntroduceerd. Modewebsites tonen het laatste nieuws en de trends vanaf de catwalk en elke gerespecteerd modeblog kan niet zonder een versie voor op de smartphone.

Hoewel retailapps in het buitenland reeds een groot succes zijn, blijft het in Nederland merkwaardig stil rond applicaties voor de modebranche. Applicaties bestaan er in verschillende vormen en voor verschillende doeleinden.  Met een goede applicatie versterk je klantenbinding door een extra dimensie toe te voegen aan je merk. Een retailapp wordt het meest gewaardeerd wanneer het de consument helpt het winkelen makkelijker te maken. Hieronder beschrijven we een aantal interessante applicaties uit de modebranche.

Styletoday
Sanoma lanceerde tijdens de Amsterdam Fashion week de app van modewebsite styletoday.com. Je kunt je met deze app nu overal en altijd laten inspireren, adviseren en gelijk online bestellen bij meer dan 30 webshops. Ook heb je de mogelijkheid om je eigen garderobe te uploaden en on the spot te combineren met je mogelijke nieuwe aankoop.

Mystyle fashion assistent
Met de app van Mystyle heb je altijd de inhoud van je garderobe binnen handbereik. Met deze app kan je foto’s van je kleding, accessoires en schoenen importeren in je iPhone om ze vervolgens te mixen en te matchen tot nieuwe outfits. Op deze manier kan je stijlsets plannen voor in je agenda. Denk aan feestjes, vergaderingen of zelfs je paklijst samenstellen om inpakstress voor de vakantie te voorkomen.

Style
Style.com is een website die iedere modeliefhebber regelmatig bezoekt. Met deze app wordt het voor de echte fashionista nog makkelijker om up-to-date te blijven. De app houdt je op de hoogte van de nieuwste trends op fashiongebied, de outfits van modellen tijdens modefeestjes en de laatste catwalkshows

Koopzondagen
Geen echte fashionapp maar wel een interessant feit om te benoemen voor    ‘retail-minded’ Nederland. De applicatie van koopzondagen is op het gebied van lifestyle één van de meest populaire apps en staat daarmee op dit moment bovenaan in de lijst van applicaties die het meest hebben opgebracht.

 

Stijlverschillen minder groot

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Weer een mega-opdracht afgelopen jaar, een marktonderzoek naar modevoorkeuren in de Europese markt. De vraag was: Wat is het stijlverschil tussen de Nederlandse, Duitse, Belgische. Oostenrijkse en Oost-Europese markt? Een vraag waar alle merken of retailers die internationaal willen verkopen mee kampen. We kennen de successen, maar ook de mislukkingen...

BN+vH doet al jaren stijlonderzoek voor klanten in mode en wonen, maar de kans dat je dit mag doen in vijf Europese landen is toch wel uniek. De belangrijkste uitkomst is verassend. Stijlverschillen in Europese landen zijn veel minder groot dan tien jaar geleden. Dat hebben we te danken aan ketens als ZARA, H&M, Esprit en de Bestseller groep, die allemaal Europese collecties maken. Het straatbeeld wordt grotendeel bepaald door deze ketens in bijna alle West Europese landen.

En wat zijn dan verschillen? Een tipje van de sluier:
Nederland blijft het meest casual land in het hele rijtje, België geeft het meeste uit aan kleding, Duitsland loopt voorop in online sales en de bereidheid om op afstand te kopen en Oost Europa houdt helemaal niet van casual kleding.

Moslimaproof assortiment

Download hier de pdf-versie.

Anet van Haaster ‘Ongezouten’ in Textilia waarin zij vertelt over de groeiende Moslima doelgroep in Nederland. Wanneer ben je nu wel of niet een aantrekkelijke aanbieder voor Moslima’s?

Moslima’s vormen een groeiende groep klanten, in aantallen én bestedingen. Er zijn 80.000 moslima’s tussen 15 en 25 jaar. Geven zij gemiddeld €100,- per maand uit aan kleding, dan is dit een bedrag van €100 miljoen voor de branche. In 2010 heeft BN+vH een onderzoek naar deze doelgroep.

Om het gehele artikel te lezen download de pdf-versie.

Internationaal stijlonderzoek mode

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Neckermann heeft aan Bureau Nijman + van Haaster gevraagd om een internationale assortiment strategie te begeleiden. De start is een internationaal stijlonderzoek in vijf landen. Het doel is om te weten te komen wat Europese stijlen zijn in alle landen, en wat specifieke stijlen zijn de verschillende landen teneinde een winstgevend Europees assortiment te gaan voeren.

In een kwalitatief consumentenonderzoek worden in alle landen zogenaamde ‘stijlsets’ getoond aan de testpersonen. De stijlsets vertegenwoordigen alle verschillende stijlen, zowel lokale stijlen als internationale stijlen. Een stijlset bestaat uit een complete outfit, inclusief schoenen en accessoires. Zo kunnen we de belangrijkste stijlvoorkeuren in kaart brengen en het inkoopbeleid hierop afstemmen.

Het onderzoek start in februari, en in april worden de resultaten aan Neckermann gepresenteerd.

 

The ego has landed, consumers demand escalates

Millions of people, millions of tastes.

Bureau Nijman + van Haaster is gespecialiseerd in stijl en stijlvoorkeuren. Wij doen regelmatig consumentenonderzoek op het gebied van stijlvoorkeuren in de mode en interieur.

Wij zijn uitstekend op de hoogte van het smaak en het smaakbereik van de consument. Wat vindt hij mooi en lelijk? Wanneer leidt het vergroten van de collectie tot een negatieve koopimpuls?

Voor het Productschap Tuinbouw heeft  Bureau Nijman + van Haaster internationaal segmentatieonderzoek naar stijlvoorkeuren gedaan in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Daarnaast hebben wij een grootschalig kwalitatief stijlonderzoek gedaan naar modevoorkeuren van Moslima's.

Op dit moment zijn wij bezig met een internationaal stijlonderzoek mode voor Neckermann Germany.

Voor meer informatie over deze projecten klik je door naar onze pagina Projecten.

Onderzoek Moslima's & Mode

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Met name de groeiende groep jonge moslima’s heeft een duidelijke plaats verworven in de maatschappij.  Naast dat de groeiende groep jonge moslima’s zeer modebewust is, gedragen ze zich als daadkrachtige consument en zijn ze te vinden in westerse winkels.

 

Goed nieuws voor de branche. Maar wat betekent dit voor de detaillist?  Kunnen wij als fashion professionals wel tegemoet komen aan de wensen van deze groep? Weten we eigenlijk wel waarnaar ze op zoek zijn? En kunnen we ze nóg beter bedienen?

 

Deze vragen duiken de laatste jaren steeds vaker op in modeland en heeft ons daarom doen besluiten ons te gaan verdiepen in deze groep en hebben een grootscheeps kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Uit professioneel oogpunt, en uit persoonlijke interesse en nieuwsgierigheid. Moslima’s zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving, maar voor de meeste van ons is echt contact nog niet zo vanzelfsprekend.

 

Wij zijn in ons onderzoek bevestigd in het feit dat jonge moslima’s bruisen van energie, vol ambitie zitten, een open karakter hebben en graag hun mening geven. Ze hebben vandaag de dag veel te besteden en doen dit dan ook graag. Een groot deel van hun budget geven zij uit aan mode, modeaccessoires, sieraden en producten voor de persoonlijke verzorging. Stijlen en gebruiken uit hun oorspronkelijke cultuur of die van hun ouders mixen ze moeiteloos met die van ons. Kortom, they love fashion...!

 

In het kader van het onderzoek hebben wij een boek uitgegeven en geven wij regelmatig presentaties en workshops aan fabrikanten en detaillisten. Wilt u weten hoe u met uw collectie of winkel kunt inspelen op de vraag van deze doelgroep? Neem contact op met Anet van Haaster.

Nieuwsgierig naar de ervaringen van fashionistas. Lees onderstaande mode blogs.

Glamour
L'Armoire Doree